jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

En reflektion om kommunikationsplanering

Kategori: Allmänt

Jag tycker att kommunikationsplanering är viktigt inom marknadsföringen eftersom det ger ju en bild om hur företaget är, kanske lite vad dom står för och vad dom vill erbjuda. Det är ju jätte viktigt för företaget att allt vad de säger och berättar är sånt som de faktiskt vill att människor skall tycka och tro om dem. Detta gäller till och med på en personlig nivå. Med personlig nivå menar jag när man far till en butik och en säljare dyker upp och tex berättar om produkten. Om säljaren är elak eller anors bara påtryckande eller störande så kommer detta ju ge mig en negativ bild av företaget, då skulle detta ju vara dålig kommunikation för företaget. Därför är det viktigt att företaget har en kommunikationsplan som strålar ut från hela företaget och som alla följer.

En kommunikationsplan kan då göras på basis av en promotion mix som är en blandning av att göra reklam, personlig försäljning, främjande av säljning, pr och direkt marknadsföring[1]. Man kan då planera dessa olika verktyg så att kommunikationen till kunderna eller potentiella kunderna får en sådan bild som företaget vill att det skall ha. Det är nu då viktigt att företaget grundligt planerar hur den skall kommunicera för att komma till sitt mål. Kommunikationsplaneringen borde spela en viktig roll inom företagets marknadsföring eftersom kunderna är ju viktiga för företaget och då tycker jag att det är logiskt att man har bra kommunikation till dem.
//Henri Harismaa

[1] Kotler, Wong, Saunders, Armstrong, ”Principles of marketing”, 2005