Marknadsföringsanalys med SWOT-modellen
Kategori: Allmänt
Ett sätt att analysera ett företags marknadsföring och dess utveckling är genom SWOT-modellen. SWOT kommer från engelskan och står för de styrkor, svagheter, möjligheter och hot ett företag har. Denna modell används för att få fram de interna och externa krisiska faktorerna ett företag har för att vara framgångsrikt [1].
Ur ett marknadsförings-perspektiv så kan denna modell användas för att få veta vilka styrkor och svagheter ett företag inom sin marknadsföring. Möjligheterna för företaget kan inkludera analys av marknaden, det vill säga vilka andra företag det finns samt hur efterfrågan på marknaden ser ut samt målgruppen för en produkt [1]. Resultatet kan sedan användas för att veta hur och vart företaget ska rikta sin marknadsföring. Möjligheterna inkluderar också teknologisk utveckling [1], till exempel kan företag nuförtiden använda facebook som en del av deras marknadsföring via olika reklamplatser och kampanjer.
Hoten för ett företag utgör främst andra företag men också exempelvis nya eller utvecklade produkter hos konkurrenterna [1]. Detta sätter då press på marknadsföringen för att företagets produkter fortfarande ska locka kunder. En riktigt bra reklamfilm från en konkurrent utgör också ett hot för ett företag och framförallt företagets marknadsföring, som då ytterligare måste utvecklas och försöka överträffa konkurrenternas marknadsföring.
Olika företags styrkor och svagheter påverkar också företags marknadsföring. Exempelvis om företaget är marknadsledare påverkar detta givetvis marknadsföringen [1]. Utmaningen för marknadsföringen är då kanske inte att nödvändigtvis försöka få så mycket nya kunder, utan mera att försöka hålla kunderna de redan har. På motsvarande sätt om företaget inte är marknadsledande eller relativt okänt, så måste då marknadsföringen fokusera på att få folk att känna till företaget och vad de har för produkter, och på så sätt locka till sig nya kunder [1].
Enligt mig är SWOT-modellen ett relativt enkelt och klart sätt för att analysera marknadsföringen hos ett företag. Den fokuserar på ”the big picture” hos företaget och hakar inte upp sig på småsaker som kanske inte är så relevanta, utan tar bara med de största och avgörande faktorerna ett företag har som påverkar dess marknadsföring.
// Anders Solvin
[1] "Principles of Marketing", Kotler, Wong, Saunders, Armstrong