jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Aktia

Kategori: Allmänt


Försäkringsbranschen är en bransch var det råder hård konkurrans i Finland. Bolagen måste jämt och ständigt komma ut med nya kampanjer var de erbjuder försäkringar billigare än de andra. Försäkringar är dock trots alltid en attraktiv vara eftersom människor behöver någon form av trygghet.
Genom historien har människor försökt att skaffa sig försäkringar av olika slag, somliga valde att vända sig till kyrkan medan andra skaffade sig olika sorter av beskydd för att trygga sig själva och sin egendom. I modern tid är det dock enklare att skaffa sig en garanti. Det enda man behöver göra är att gå in i ett försäkringsbolag och så kan man trygga mer eller mindre vad som helst i sitt liv.
Det företag jag idag valt att fördjupa mig i är Aktia, som är ett av de största försäkringsbolagen i Finland och de har den fördelen att bankens kunden ofta väljer försäkringar av samma företag. Då jag surfar in på Aktias hemsida är det första jag ser erbjudanden i olika former, det som tilltalar mig mest är ” Hemförsäkring för under 0.22€/dag”. Och i den här branschen gäller det att nischa sig för olika kundgrupper. Då Aktia valt att ge unga en billig hemförsäkring kommer de även sannolikt att ta resten av sina försäkringar från samma bolag, för enkelhetens skull. Om jag tar mig själv som exempel, jag använder mig av Aktias hemförsäkring och helt naturligt valde jag även att teckna min idrottsförsäkring från samma företag trots att jag visste att det inte var det billigaste alternativ på marknaden. Jag var helt enkelt trogen det bolag jag valt och det visar hur stor vikt en marknadsföringskampanj kan ha.
De styrkor som Aktia väljer att använda sig av är att de har god betjäning på de båda inhemska språken både på hemsidan och i de flesta försäkringsbolag. Aktia tilltalar därför många svenskspråkiga och har den vägen fått många lojala kunder. Det som man även märkte stor skillnad på är om jämför Aktia och Lähitapiolas nätsidor så har Aktia klart bättre och klarare både på svenska och på finska. Men speciellt på svenska var Aktias webbsida är precis lika bra som den finska versionen. Antagligen är det även en bidragande faktor till att Aktia blev tilldelade pris för bästa kundbetjäningen i branschen.
Svagheter hos Aktia är att många av deras försäkringar är rätt så dyra i proportion till andra försäkringsbolag. Dessutom är Aktia rätt så centraliserat längs kusten vilket gör att stora delar av landet och potentiella kunder inte täck. Sist men inte minst vill jag nämna att vissa försäljare på Aktia inte helt kan sätta sig in i försäkringsbranschen då de även sköter bankärenden. I de här punkterna har helt klart Lähitapiola fördel över Aktia.
Aktia skiljer sig dock från Lähitapiola på det sättet att Aktia inte erbjuder egna försäkringar utan försäkringsbolaget Folksam äger 51% av Aktias försäkringssida. Veritas äger även 15% av Aktia skadeförsäkring Ab.



Principles of Marketing, P.Kotler m.fl.
http://www.aktia.fi/sv/vakuutukset/henkilovakuutukset/sairausvakuutus/turva-tyokyvyttomyyden-varalta

// Alexander West
Kommentera inlägget här: