jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

ANALYSER OM LOKALTAPIOLA

Kategori: Allmänt

Vi har under de senaste dagarna gjort bransch- konkurrent- och varumärkesanalyser i anknytning till försäkringsbranschen och särskilda företag inom den, såsom LokalTapiola, IF och Fennia. Det har nu blivit dags att sammanfatta diskussionen och lyfta fram våra viktigaste insikter.

 
Vi gjorde en branschanalys med hjälp av SWOT (Mossberg, Sundströmn, 2012: 367-369) och Porters Femkraftsmodell (Porter, 2007: 25-28). Några observationer vi gjorde när vi behandlade försäkringsbranschen som helhet var att det är svårt att träda in på marknaden, att konkurrensen är mycket hård mellan de befintliga aktörerna och att differentieringsmöjligheterna är få. Många av företagen i branschen väljer också att samarbeta med banker, vilket kan ge upphov till djupare kundrelationer. 

 
Utgående från våra konkurrentanalyser drog vi slutsatsen att företagen inom försäkringsbranschen ganska långt upplevs som identiska av de kunder som inte är desto mer insatta. Eftersom situationen är sådan blir det viktigt för de olika företagen att försöka differentiera sig, även om det inom försäkringsbranschen kan vara svårt att göra. Man säljer ju ungefär samma tjänster. Det blir således också svårt att tala om försäkringsbolagens olika positioner på marknaden. Vidare lag vi också märke till att kunderna tenderar vara väldigt trogna till det bolag som de en gång "börjat med".  

 
Om man vill plocka fram något som särskiljer LokalTapiolas varumärke från konkurrenternas är det nog fokusen på det lokala och personliga. Företaget välkomnar kunden genom att erbjuda personlig service vid kontoren som finns över hela Finland. Man satsar på att lägga kunden i fokus och göra tröskeln till kontoret så låg som möjligt. Vi anser att företagets budskap är att "bygga nytt tillsammans" [3]. 
 
Källor:
 
1. Michael E. Porter: The Five Competitive Forces That Shape Strategy (Harvard Business Review) 2007
2. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken 2012 
3. LähiTapiola: LokalTapiola-gruppen erbjuder försäkrings-, bank-, spar- och placeringstjänster, http://www.lahitapiola.fi/wwwsve/kort/, 10.04.2014
 
 
// Harismaa, Juup, Solvin, Stenman, West
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: