jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

KONKURRENTANALYS: POHJOLA

Kategori: Allmänt

För företaget är det viktigt att veta hur dess konkurrenter beter sig och på vilket sätt är de bättre eller sämre än eget företag. När man gör en konkurrentanalys ska man identifiera konkurrenterna. Det betyder att man ska fundera på konkurrenternas mål, styrkor, svagheter och strategier. Lättaste gör man det här med en s.k. benchmarking. I benchmarking jämför man företagets produkter eller i detta fall tjänster med konkurrenternas. [1]

En av Lokaltapiolas konkurrenter är Pohjola-koncernen som hör till OP-Pohjola-gruppen. Jag använde SWOT-analysmodell när jag gjorde konkurrentanalysen om Pohjola eftersom den innebär ganska bra allt det man ska veta om företaget. 

Konkurrentanalys om Pohjola med hjälp av SWOT-modellen [2]

STYRKOR
-
erbjuder företags- och samfundskunder mångsidiga bank-, skadeförsäkrings- och kapitalförvaltningstjänster

- erbjuder
privatpersoner vältäckande skadeförsäkrings- och private bankingtjänster

- Finlands ledande institutionella kapitalförvaltare 

SVAGHETER

- osäkerheten i anslutning till konjunkturutsikterna och omvärlden i allmänhet

- det finns många företag som erbjuder likadana tjänster

 

MÖJLIGHETER

- en del av OP-Pohjola-gruppen → personer som använder OPs tjänster har det lätt att använda också Pohjolas tjänster

- till Pohjola-koncernen hör moderbolaget Pohjola Bank Abp och dess viktigaste dotterbolag är Pohjola Försäkring Ab, A-Försäkring Ab, Försäkringsaktiebolaget Europeiska, Seesam-bolagen i Baltikum, Pohjola Kapitalförvaltning Ab och Pohjola Kiinteistösijoitus Oy → stor koncern → lång livslängd

HOT

- alla andra företag som erbjuder likadana tjänster

- om OPs kund byter bank är möjligheten att byta till något annat företag större

 


// Roosa Juup 

 

Källor:
[1] Mossberg L.; Sundström M.: Marknadsföringsboken, 2012, 9.4.2014
[2] Pohjola; Konserni: https://www.pohjola.fi/pohjola/konserni?id=350000&srcpl=1, 9.4.2014

Kommentera inlägget här: