SWOT- analys if
Kategori: Allmänt
Jag har valt att analysera if eftersom jag tycker att det är svårt att titta på tv och inte se en if reklam[1]. Jag har också valt swot analysmodellen[2] eftersom jag tycker att den är lätt och bra att använda.
Styrkor: If har satsat på synlighet dvs de finns i tv, stora tidningar och senast idag såg jag en if reklam på en busshållplats. Så man kan lugnt säga att synligheten är en av deras styrkor. Utrycket ”Ole huoletta. Me autamme” är säkert bekant till de flesta. If har också 3.6 miljoner kunder och de säger sig vara den ledande skadeförsäkraren i nordiska länderna. If har också verksamhet förutom i Finland i Sverige, Norge, Danmark och i de baltiska länderna så de har alltså kunder i flera olika ställen.
Svagheter: Konkurrensen inom försäkringsbranschen är hård. Detta betyder att konkurrensen är hela tiden hård och inga misstag eller missfall får hända.
Möjligheter: Eftersom if är så utspridd (Finland, Sverige, Norge, Danmark och de baltiska länderna) så har de en stor potentiell kundgrupp. Om människorna i baltiska länderna skulle börja få en bättre levnadsstandard och när if redan har ena foten inne där så kan detta skapa en massa nya kunder.
Hot: Om någon av konkurrenterna kommer på någon ny och bra försäkring som if inte kan toppa. If hör till Sampo koncernen och då om Sampo får för sig att stänga ner if så kan det ju gå dåligt.
[1]If, tietoa ifistä
[2] Skärvad, Olsson, Företags ekonomi 100, 2010
// Harismaa