jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

AFFÄRSMODELLKANVAS

Kategori: Allmänt

Vi har nu analyserat företaget klubi med hjälp av affärmodellkanvas modellen som vi gick igenom på torsdagens träff. På detta sätt kan vi diskutera saker som är viktiga för företagets marknadsföring från företagets sida.


Key partners och relationships

Keypartners är på svenska nyckelpartner och relationships är relationer. I affärsmodellkanvas är de två skilda begrepp men man kan knyta dem ihop. Utan relationer eller partner klarar inte företaget länge på marknaden. Klubi ska marknadsföra sig för att banden eller föreningarna skulle veta om det och de möjligheterna att uppträda där.

Klubis nyckelpartner är olika band, Telmu ry och Rockföreningen vid Åbo Akademi (RÅA). Klubis program- och marknadsföringschef skaffar olika uppträdare (band) till Klubi att spela eller sedan kan band själv fråga om det finns möjligheter att komma spela. För Klubi lönar det sig att ha sådana uppträdare som folk tycker om att det skulle få så mycket vinst som möjligt. Om där spelar något välkänt band så kommer det mycket folk att titta men Klubi kan också hjälpa mindre okända band att få mera publik genom att låta de okända banden att spela där. Telmu ry är Turun elävän musiikin yhdistys ry och det handlar om livemusik. Telmu är en förening och dess uppgift är att utveckla och underhålla pop- och rockmusik som hobby i Åbo och i närområden. Telmu ordnar gig i Åbo och just t.ex. i Klubi. På det här sättet förlättar det också Klubis arbete att skaffa uppträdare eller marknadsföra sig själv när en del får höra om Klubi med hjälp av Telmu. RÅA ordnar också gig i Klubi och hjälper det på samma sätt som Telmu.

Samarbetspartner och stamkunder hör till relationer. Man kan räkna också Telmu och RÅA som samarbetspartner eftersom Klubi arbetar med dem ganska ofta och därefter spelar viktig roll i Klubis verksamhet. Stamkunderna är också en viktig del av relationer eftersom under ”dåliga tider” är det bara stamkunderna som ger vinst för Klubi. Men om det finns bara stamkunderna på plats eller samma band som spelar har Klubi misslyckats att marknadsföra sig så bra att det skulle ha kommit nya partner.


Nyckelresurser (Key Recources)

Här gäller det att ta reda på vilka resurser som krävs för att förverkliga värdeerbjudandet (nästa punkt). Det kan röra sig om frågor som på något sätt relaterar till distributionskanaler, kundrelationer och intäktsströmmar [1]. Man bör alltså ta värdeerbjudandet i beaktande när man ”behandlar” dessa. Vidare kan man dela in resurserna som avses i 4 huvudkategorier: Fysiska, intellektuella, finansiella och mänskliga [1]. Fysiska resurser kan vara t.ex. byggnader medan man med intellektuella resurser avser sådant som information, data, patenter osv. Mänskliga resurser är själva arbetarna och finansiella resurser är det kapital som står till förfogande.

Vi kom fram till att utrymmet (fysisk resurs) är av stor betydelse när man sysslar med att ordna konserter. Det är ju viktigt att ha koll på hur mycket folk man kan ta in och det är också tänkbart att man anpassar utrymmet enligt värdeerbjudandet. Eftersom utrymmet är begränsat blir det också viktigt att man genom prisstyrning ser till att ”rätt” antal människor kommer. Om efterfrågan är mycket större än utbudet kan det vara skäl att skaffa större lokaler.


Värdeerbjudande (Value Proposition)

Värdeerbjudandet är det värde som kunden får ut av ens vara/tjänst. En viktig fråga gällande värdeerbjudandet är vilket av kundens problem som man med sin vara/tjänst löser [1]. Vilka behov är det egentligen man tillfredställer? Saker som är av betydelse för värdeerbjudandet är prestanda, pris, prestige, tillgänglighet, funktionalitet, design,originalitet etc [1]. Ett slagkraftigt värdeerbjudande kan leda till framgång.

Klubis värdeerbjudande är en upplevelse som utgörs av livemusik och ”vanlig” nattklubbsverksamhet. Musiken är det som gör upplevelsen speciell och vi tror att det är just det som företaget lever på. Det vanliga nattklubbskonceptet börjar i dagens läge bli aningen uttjatat och vi tror därför att Klubi har en bra grej på gång.


Kundsegmentering

Klubi är en nattklubb som skiljer sig från många andra här i Åbo, men på vilket sätt? Klubi satsar inte på dj:s och disco utan istället fokuserar de på livemusik och den kundgrupp som föredrar detta. Klubis positionering är också aningen alternativ, klubben är i en gränd vilket skapar en skild känsla för kunden. Kunden känner sig fara till något lite annorlunda och inte så välskyltat ställe vilket som de också ofta gör i filmer.

Klubis kunder är som sagt ofta inte den ”vanliga” nattklubbstypen. De som vill gå och se en liveföreställning går ofta dit och Klubi skapar ofta även en bra relation till kunden vilket gör att de återvänder till lokalen. Om kunden är nöjd men vad bandet som spelar levererar kommer han/hon också att berätta för sina vänner enligt ”word of mouth”-principen. Klubi har även en unik ställning i Åbo eftersom det inte finns några direkta konkurrenter om samma kunder. De har lyckats skapat ett namn i Åbos nattliv och ganska långt mättat marknaden så att det inte finns rum för konkurrenter. Ställen som dock kan tänkas konkurrera mot Klubi är t.ex. Logomo som också erbjuder live-spelningar. Dock rör sig de båda företagen på olika prisnivåer och båda har nischat sig på marknaden. Klubi fokuserar mer på ”underground” musik och anlitar ofta mindre kända band medan Logomo försöker maximera sin vinst genom att anlita stora artister som lockar en bred kundgrupp.

Massmarknadsföring är något som Klubi inte använder sig av. De uppdaterar istället sina Facebook sidor aktivt och håller sin hemsida ”Up to date”. De litar på att kunder kommer berätta åt sina vänner som är potentiella kunder och den vägen skaffa sig nya kunder. Det verkar vara ett väldigt lyckat koncept för den här typen av företag då en del av charmen skulle försvinna om de gjorde massvis av reklam.


Nyckelaktiviteter (Key activities)

Nyckelaktiviteter betyder precis som namnet antyder vilka aktiviteter ett företag har som är avgörande för deras affärsverksamhet, distributionskanaler, kundrelationer samt för företagets inkomst. Dessa kan delas in i olika kategorier, bland annat produktion, problemlösning och nätverk [1].

För vårt företag Klubis del är deras nyckelaktivitet att ordna konserter, eftersom hela deras verksamhetside går ut på detta. Så utan denna aktivitet skulle företaget med all säkerhet gå i konkurs. Denna aktivitet kan läggas i kategorin produktion. En annan nyckelaktivitet Klubi har för kategorin nätverk är att samla likasinnade människor till deras verksamhet och klubb. De riktar in sig på en specifik målgrupp som i tidigare inlägg redan konstaterat, så en nyckelaktivitet för företaget och främst marknadsföringen är då att få dessa människor att vilja komma till just Klubi för att umgås och lyssna på musik.


Kanaler (Channels)

Ett företags kanaler innebär olika sätt för företaget att nå ut till sina kunder. Detta är ytterst viktigt för företaget för att företaget ska gå bra. En kanal har olika faser; medvetenhet, utvärdering, köp, leverans och service efter försäljning. Medvetenheten innebär att företaget ska väcka medvetenhet hos konsumenterna om deras produkter och tjänster. Utvärderingsfasen betyder att företaget hjälper kunderna utvärdera organisationens löfte om värde till kunden. Köpfasen betyder hur företaget tillåter konsumenter att köpa en specifik produkt eller tjänst. Leveransfasen kommer därefter som betyder att företaget levererar värdelöftet till kunden. Till sist kommer service efter försäljning-fasen där företaget efter kundens köp vill erbjuda kunden service för kunden [1]. På föreläsningen kom vi fram till inom gruppen att alkohol- och lemonadföretag är Klubis främsta kanaler, eftersom Klubi köper dessa företags produkter och sedan erbjuder dem vidare till Klubis kunder. Detta sker vid Klubis bardisk där de säljer olika slags drinkar och drycker till kunderna under konserter och evenemang.


Cost structure och revenue streams

Klubis utgifter består säkert störst till banden, hyran, drycker, vakter och övrig personal. Mindre viktiga kostnader är säkert vatten och elräkningar och möjligtvis anskaffning av diverse material (t.ex. glas). När man diskuterar revenue streams så kan man t.ex. ta upp följande frågor: för vad betalar kunderna och hur olika revenue streams påverkar hela omsättningen?[1]

En av de viktigaste kostnaderna är säkert betalningen till banden som spelar. Alla band får säkert inte betalt av att de spelar utan får sin lön av biljettinkomsterna som sälgs till tillfället men större band får säkert någon sorts betalning av att de kommer och spelar. Dessa kostnader är ju viktiga eftersom större band drar ju mera publik till klubi vilket ju leder till mera inkomster.

Hyran är ju också en viktig utgift eftersom anors har klubi ju inget ställe att idka sin verksamhet. Hyran är säkert inte heller någon liten summa eftersom utrymmet är ganska stort och ganska nära centrum.

Drycker är en sak som klubi gör sin vinst av. Speciellt alkoholhaltiga drycker är ju inte av den billigaste ändan att skaffa utan kostnaderna samt mängderna är antagligen ganska stora när man skaffar dem.

Vakternas och övriga personalens löner är kanske den mest stabila utgiften för klubi eftersom personal samt vakter behövs hela tiden. Detta är ju en väldigt viktig utgift eftersom klubi kan ju inte idka sin verksamhet utan personal och vakter.

Om man sedan funderar på vad som kunderna betalar för så kan man ju säkert genast konstatera att för drickorna och för att se på band. Man kan säkert vidare funderat också konstatera att kunderna betalar för en upplevelse när de köper biljetter för att se på ett band och varför inte drickorna också. Detta pga. av att se ett bra band klassas ju som en upplevelse och drickor kan till och med göra upplevelsen bättre genom att skapa en bättre stämning.

När man då funderar över hur olika revenue streams påverkar hela omsättningen så skulle man ju nog säga att biljettförsäljningen till eventen och drycks försäljning är de som påverkar mest omsättningen. Detta pga. av klubi erbjuder ju inte riktigt något annat som skulle kunna påverka omsättningen stort.
 


Slutligen kan man ju konstatera att för klubis marknadsföring är livemusiken kanske det viktigaste eftersom på det sättet får de ju en lite annan kundkrets än de vanliga barerna och kan differentsiera sig.
 
//Alexander West, Anders Stenman, Anders Solvin, Henri Harismaa, Roosa Juup

[1] http://www.businessmodelgeneration.com/downloads/business_model_canvas_poster.pdf
Kommentera inlägget här: