jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Communication Planning

Kategori: Allmänt

Marknadskommunikationen har under de senaste årtiondena varit föremål för ett antal betydelsefulla förändringar. I takt med att de "stora massorna" (konsumenterna) bryts ned i mindre helheter har marknadsförare i allt större utsträckning börjat fokusera på att bilda relationer till särskilda segment (Kotler et. al. 20005: 720), kommunikationen kan således påstås ha blivit mer riktad. IT-framstegen främjar också denna utveckling, i och med att dagens IT gör det möjligt för marknadsförare och producenter i allmänhet att mer ändamålsenligt svara på kundernas behov (Kotler et. al. 20005: 720). Man kan säga att utveckling gjort marknadskommunikationen mer specificerad, specialiserad och (som sagt) riktad (Kotler et. al. 20005: 720).

Viktiga saker vad gäller kommunikation är att rätt personer får rätt information. Viktigt är också att att informationen kommer fram på rätt sätt [2]. Medierna och kanalerna kan ju variera beroende på situationen, och ibland kan situationen t.o.m. kräva ett visst medium. För att uppnå högsta möjliga effektivitet i kommunikationen kan man använda sig av en kommunikationsplan.

Kommunikationsplanen kan ta sig uttryck som rad frågor vilka man tar ställning till. Förenklat kan det röra sig om frågor som vem? (vem är målgruppen? vem riktar man sig till?) vad? (vad är det vi vill få sagt? vad är vårt budskap?) när? (när lönar det sig att skicka ut budskapet?) varför? (vad är det bakomliggande problemet? vad vill vi få ut av det hela?) och hur? (vilket medium lönar det sig att använda?) [2]. Genom att ta ställning till dessa frågor får man en enkel kommunikationsplan. Simpelt!

Att på ett effektivt sätt kommunicera med kunder är i dagens läge ytterst viktigt för diverse företag. Man kan inte tänka sig att företagets verksamhet sker i ett vakuum, för att klara sig bör man aktivt svara på allt som sker i omvärlden och följa med i utvecklingen. Kommunikationsplanen viktigt verktyg för företaget.
 
// Anders Stenman
 
Källor:
 
[1] Kotler, Wong, Saunders, Armstrong: "Principles of marketing"
[2] Lunds Universitet, att göra en kommunikationsplan. http://www5.lu.se/o.o.i.s/3506
Kommentera inlägget här: