Företagets position på marknaden
Kategori: Allmänt
För att marknaden skall fungera behöves det konsumenter och producenter. Konsumenterna efterfrågar en vara som sedan producenterna tillverkar. På en marknad behövs det dock inte massor av identiska varor utan företag måste hitta sin egen plats på marknaden. Företag gör sig på sätt eller annat "unikt" för att skapa en vara som konsumenten inte kan motstå eller tror sig behöva.[i]
T.ex. Inom data-industrin, Microsoft ledde länge branschen med sina massproducerade windows datorer. Alla köpte Windows då det sågs som det enda vettiga alternativet. Konkurrenter som t.ex. Apple försökte ta sig in på marknaden men kunde inte konkurrera med Windows vilket ledde till många företags undergång. Apple var dock inte ett av dem, Apple och Steve Jobs förstod att det inte skulle gå att konkurrera med ett direkt substitut till Windows och skapade därför den unika lyxdatorn som Apple ses som idag. Apple piffade upp designen på sin Macintosch, både det inre och yttre, och en "wow-faktor" uppstod hos konsumenterna. Trots Apples högre pris ville kunderna ändå ha datorn och Apple fick en unik plats på marknaden. Detta är ett bra exempel på differentiering och Segmentering. Differentiering genom att de gjorde en produkt som redan fanns unik och segmentering då de fokuserade på kunder som hade köpkraft för en dyrare vara.
Positionering är också något som texten behandlar och enligt mig är det bland det viktigaste för ett företag. Företaget och dess produkter måste bli igenkänt och reorganiserat av kunderna för att överleva på marknaden i dagens värld[ii]. Om vi igen tar Apple som exempel. Apple var på konkurrskant i mitten av 1990-talet och få trodde att de skulle lyckas ta sig in på marknaden igen. Då insåg Apple att något måste förändras och positionen på marknaden måste bli mer dominant. Steve Jobs anlitades då för att omstrukturera företaget och dess produkter så att kunder skulle uppfatta dem som attraktiva igen. Det lyckades då ”i” produkterna lanserades. Ipod, Imac och MacBook kom att bli de produkter som räddade Apple och började företagets strävan mot marknadsledning. ”I”-serien kom att uppfattas som en lyx-serie för kunderna och många ville ha dem. Dessutom var det nästan som att kunderna blev en del av en undergrupp och de kunde identifiera sig med andra Apple användare.
Jag har i denna text ganska lång fokuserat på företaget Apple då de är ett av de företag som lyckats bäst skapa en unik ställning på marknaden. Dessutom lyckades Apple ta sig från en omsättning på runt en miljon till företagsledning med 500 miljarders omsättning på under 20 år vilket är något väldigt ovanligt.