jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Kundcentrerad marknadsföring i fokus

Kategori: Allmänt

Istället för att använda mass marketing så har allt fler företag börja använda target marketing där man först segmenterar marknaderna så att olika kundgrupper med olika behov osv hamnar i samma segment[1]. Sedan inför man processen market targeting där man väljer vilket segment eller vilka segment som passar ens företag bäst och sedan blir det market positioning, kort sagt att man skaffar sig en egen plats på denna marknad[1].

Jag skall nu till nästa fundera lite över hur subway har använt sig av target marketing. Jag funderar alltså nu på subway i Finland.

Subway har då valt att segmentera sig i mat branschen eftersom de tycker det passar företaget bäst. Subway säljer ju bara mat så det är ju ganska självklart var de segmenterat sig. Antagligen tänker ju subway så att mat är något alla behöver och därför finns det ju behov av det. Man kan kanske säga att subway har segmenterat sig till restaurang branchen eller liksom i branschen där kunderna serveras färdig mat.

Om jag då funderar lite över market targeting så kan man ju konstatera att de valt snabbmats branschen[1]. Subway har istället för att blivit en restaurang som är dyrare och det tar längre att få sin mat tyckt att det är lönsammare att satsa på snabbmat. Kanske de tycker att behovet i snabbmats branschen är större än i vanliga restaurang branschen.

När man då tittar på market positioning så kan man ju konstatera att subway har differentierat sig från andra snabbmatskedjor och skaffar pga detta sig en competitive advantage och på det sättet får de en ganska stor del av sin marknad[1]. Subway differentierar sig från andra snabbmatskedjor genom att de serverar mycket hälsosammare variationer av snabbmat en tex McDonald’s och hesburger. Detta ger subwayen ganska unik plats på marknaden och i människornas val av matplats.

I allmänhet tycker jag att det är bra att den kundcentrerad marknadsföringen har farit mera mot target marketing eftersom detta hjälper ju inte bara företagen att göra mera vinst utan kunderna får mera kvalitet på sina varor och tjänster de vill ha när företag specialiserar sig på mera enskilda behov[1].
//Henri Harismaa

[1] ”Principles of marketing” Kotler, Wang, Saunders, Armstrong
Kommentera inlägget här: