jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Kundens roll inom marknadsföring

Kategori: Allmänt

Kunden har alltid spelat en stor roll inom marknadsföring, eftersom det är kunden som alltid är målet för marknadsföringen som ett företag gör. En skillnad mellan förut och nu är att förr i tiden hade marknadsförare en personlig och direkt kontakt med kunder, medan i dagens läge har denna relation gått förlorad i och med större företag och marknader, och de använder sig av forskning av kunderna och deras beteende istället [1]. Den största frågan och utmaningen för dagens marknadsförare är hur kunderna svarar på de olika marknadsföringssätten företag använder sig av [1].

Kundernas beteende och köp påverkas av kulturella, sociala, personliga samt psykologiska faktorer [1]. Beroende på dessa faktorer avgörs sedan vilken typ av marknadsföring kunden passar för att ta emot och vilka produkter kunden behöver och vill ha. Kunderna har också olika typer av handelsbeteende, beroende på vilken typ av personlighet de har. Det finns i stora drag fyra olika konsumentbeteenden, nämligen ett komplext-, dissonansminskande-, vane-, och varierandesökande konsumentbeteende [1]. Det komplexa konsumentbeteendet innebär att konsumenten är högt involverad i ett köp och exempelvis söker efter skillnader mellan olika märken. Detta beteende är vanligt i köp av dyra produkter som inte köps som ofta [1]. Med det dissonansminskande beteendet är konsumenten även här högt involverad i köpet (som oftast är dyrt), men med den skillnaden att de inte har lika stor skillnad på vilket märke det är utan utgår istället från andra faktorer såsom till exempel pris. Men vanebeteende är konsumentens involverande lågt och märkesskillnaden är också låg. Med ett varierandesökande beteende är konsumentinvolverandet lågt, men vilket märke konsumenten vill ha är viktigt. Med detta beteende är byte av märken vanligt [1]. Beroende på vilket konsumentbeteende kunden har och vilken produkt det är fråga om behövs då olika typer av marknadsföring för att få lockat kunden till sig.

Viktigt för företags marknadsföring är förutom att få lockat till sig nya kunder, även att bygga och upprätthålla starka relationer till sina kunder [1]. Detta kan utföras genom exempelvis att ge ut stamkundskort eller genom att förmedla en känsla av uppskattning och personlig relation mellan kunden och försäljaren/butiken. En utmaning men över möjlighet för företag är den växande e-handeln och användningen av internet [1]. Detta innebär att konsumenterna har större möjlighet att jämföra olika produkter med varandra och läsa in sig på olika företag. Men detta betyder även att företag kan använda sig av e-marknadsföring för att nå ut till sina kunder, genom exempelvis sin egen hemsida, annonser på webbplatser och genom sociala medier. 

// Anders Solvin

[1]. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008

Kommentera inlägget här: