Kundorienterad marknadsföring
Kategori: Allmänt
Segmentering, differentiering, positionering samt ”target marketing” är alla viktiga begrepp inom marknadsföring, och används främst när man diskturerar och analyserar till vem företagens marknadsföring riktar sig och på vilket sätt. Det är viktigt för företagen själva att veta svaret på denna fråga och ha klart för sig dessa begrepp så de vet till vem deras produkter och då också marknadsföring riktar sig.
Segmentering innebär att man delar in marknaden i olika grupper av konsumenter med olika behov, karaktärer eller beteende, som kan vilja ha olika slags produkter eller behöver olika slags marknadssätt [1]. Detta är relevant för företag att ta reda på och välja inriktning för att veta vilken slags marknadsföring som lämpar sig att använda för just deras produkt. Differentiering betyder att företag vill skilja på deras produkt eller tjänst från konkurrenternas produkter/tjänster. Detta kan genomföras genom att exempelvis produkten tillför mera värde till konsumenten än vad konkurrenterna gör [1]. Positionering kan delas in i två underkategorier; värdepositionering samt strategipositionering. Konsumenter väljer oftast produkter som ger dem störst värde i förhållande till produktens pris. Värdepositionering betyder då som namnet redan antyder att företag kan välja vilket värde ett erbjudande erbjuder och till vilket pris. Man kan säga att företags värdepositionering är svaret på konsumenters fråga varför de ska köpa ditt varumärke [1]. Produktpositionering är då på motsvarande sätt hur ett företags produkt uppfattas av kunderna, och i vilket förhållande produkten sätts i jämförelse med konkurrenterna [1]. Det är viktigt för företag att ha dessa begrepp i åtanke när de marknadsför deras produkt för att deras marknadsföring ska lyckas.
Target marketing är väldigt relevant för att företag ska lyckas med deras marknadsföring. Detta begrepp betyder att företag har riktat in sig på en eller flera grupper av konsumenter som har exempelvis samma slags behov eller karaktärer [1]. För att företagen ska lyckas med denna typ av marknadsföring måste de först ha segmenterat marknaden och sedan utvecklat en produkt som tilltalar den del av marknaden de vill rikta in sin försäljning till. Exempelvis stadium säljer sportkläder och olika slags sportutrustning till både barn och vuxna, och har då riktat in sig på konsumenter som idrottar/tränar/motionerar som behöver dessa kläder eller utrustning, eller som annars bara har en sportig klädstil.
// Anders Solvin
[1] Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008