jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Marknadsföring-Kundernas roll

Kategori: Allmänt

Jag tycker att kunderna är en viktig del av marknadsföring. Kunderna är ju de som köper produkten eller tjänsten och att kunna förstå hur de tänker när de köper blir ju då väldigt viktigt för de som marknadsför. Att uppehålla kundrelationer blir ju också viktigt för man kan ju konstatera att det är mycket lättare att hålla kvar någon, eftersom denna då en gång redan handlat produkten eller tjänsten och man skulle ju då kunna anta att kunden vill ha en sådan vara eller tjänst, än försöka övertyga någon ny kund att just denna produkt eller tjänst är bra för kunden.

Till nästa ska ja lite reflektera kring begreppet consumer behaviour eller närmare av consumer characteristics[1]. Consumer behaviour påverkas av consumer characteristics och och consumer decicision process[1]. Till consumer characteristics hör då kulturella, sociala, personliga och psykologiska aspekterna[1]. Detta tycker jag att är ganska självklart.

Om man då tittar på kulturella faktorer så kan man säker konstatera att tex dricks det mycket kaffe i Finland eller att Finnar tycker om att dricka alkohol. Om då tex Seppo har alltid haft som vana som hans far och hela byn att på fredagar efter en lång vecka fara till byns krog och dricka öl. Det tycker jag att reglerar hans beteende som konsument ganska hårt.

Som sociala faktorer kan jag ta ett exempel från min ungdom då pokemon blev jätte populärt. Inte visste jag riktigt varför jag måste ha pokemon kort men eftersom alla andra hade dem så ville man ju inte vara utomstående. Här påverkades mitt beteende som kund av sociala faktorer eller kanske till och med socialt tryck.

Om man då funderar kring personliga aspekterna så tycker jag också att det är ganska självklara saker. Tex åldern har ju väldigt mycket att göra med saken. Inte vill jag mera ha pokemon kort utan nuförtiden är kanske mat och mera vardagligare saker på min behovslista. Så mitt consumer behaviour har ju ändrats drastiskt sen jag var liten.

De psykologiska aspekterna kan indelas i fyra delar: motivation, perception, learning och beliefs och attitudes[1]. Jag tänkt fundera lite kring beliefs and attitudes. När man fundera på att köpa en vara så kan ju attityderna och det man tror om varan eller tjänsten stor roll. Om jag tex tycker att perussuomalaiset för en dålig politik så kommer jag ju inte att rösta på dem utan väljer ett annat part (tex jag tror att Timo Soini hatar finladssvenskar och att tex Jyrki katainen älskar finlandssvenskar). Perussuomalaiset kan ju påriktigt föra en bra politik och min attityd baserar sig på fel information men om jag bestämt mig så, så kan det vara svårt att få min attityd att ändras.

[1] ”Principles of marketing”    Kotler, Wong, Saunders, Armstrong, upplaga 2005

//Henri Harismaa

Kommentera inlägget här: