jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Marknadskommunikation

Kategori: Allmänt

Marknadskommunikation handlar om företagets kommunicering med sina kunder eller målgrupper på marknaden [1]. Marknadskommunikation består av många olika delar såsom kommunikationsmodellen, påverkansmixen och mätande av kommunikations och reklams effekt [1]. För att kunna kommunicera effektivt så ska företaget ha en kommunikationsplan som fungerar i verkligheten.

En kommunikationsmodell innehåller vanligtvis två parter som är en sändare och en mottagare och den beskriver ”hur ett budskap går från en sändare till en mottagare och hur sambandet ser ut mellan orsak och verkan” [1]. I modellen sker det också någon slags utbyte av information och den delen brukar man kalla för verktyg eller media [1]. Om det finns störningar mellan sändaren och mottagaren kallas de för brus och det är ganska omöjligt att ta bort [1]. Bruset kan vara t.ex. Det att när kunden lyssnar på reklamen så hör den inte ordentligt det som sägs i reklamen. Företaget måste bara försöka minska brusets påverkan och det bästa som företaget kan och därefter skapa en ekonomisk hållbar marknadskommunikation [1]. Nuförtiden är det viktigt för många kunder att företagets verksamhet och produkter är miljövänliga och det är just miljövänlighets som räknas ofta till hållbarhet. I kommunikationsprocessen som är en del av kommunikationsmodell ska företaget ställa frågor till sig själv och fundera på det t. ex. att vem företaget vill nå, vilka medier och verktyg företaget ska använda och vad budskapet ska innehålla och hur det ska utformas [1].

Påverkansmixen är en speciell mix av reklam, SP (sales promotion), PR (public relations), personlig försäljning och DM (direktmarknadsföring) vilka företaget använder för att kommunicera med kunder och bygga upp kundrelationer [2]. Reklam handlar om att någonting ska synas och höras och det ska hända många gånger [2]. Det finns många olika typer av reklamer såsom tv-reklamer och annonsering i tidningar. SP betyder säljfrämjande åtgärder vilka är ”kortsiktiga aktiviteter att främja köp av en produkt” och helst med detsamma borde kunden också köpa produkten [1]. PR är ett verktyg som används för att hantera företagets relationer med sin omvärld och informera [2]. Personlig försäljning är det att företaget kommunicerar face-to-face (ansikte-mot-ansikte) med kunder eller ”köparen. DM är en marknadsföringsmetod som innebär att kommunikationen är individuellt utformad eftersom företaget samlar information om kunder och att kommunikationen ska vara mätbar och man kan använda informationen till att effektivera kommunikation [1].

 Företaget borde veta hur effektiva dess reklamer är och att kommunikationen fungerar mellan det och köparen. Tv- och radiobolag använder ratingsiffror för att berätta till företaget att hur många procent av tv-befolkningen i genomsnitt har sett ett visst program eller i det här fallet reklam och det här kallar för TVR [1]. TOMA (top-of-mid-awareness) är en mätningsmetod som berättar att hur många mottagare kopplar en produkt till ett visst varumärke eller företag och vilka konkurrenter det har [1]. Det är också helt vanligt att mäta effektivitet genom att ha konsumentpaneler som svarar till olika frågor och därefter analyseras resultaten.

 För att kunna effektivera företagets kommunikation och marknadsföring ska företaget förstå hur dess kunder beteer sig och vilka målgrupper ska ha denna information som företaget ger. En kommunikationplan som innehåller just t.ex. kommunikationsmodellen och att mäta effektiviten är en viktig del och spelar stor roll inom företagets marknadsföring. 



// Roosa Juup


Källor:
1. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012
2. Kotler P.; Armstrong G.; Wong V.; Saunders J.; Principles of marketing, 2008

KOMMENTARER:

  • Cecilia säger:
    2016-03-14 | 16:06:15
    Bloggadress: http://ceciliakeve.blogg.se

    Hej,

    Håller du på med marknadsföring eller dylikt? Det var en bra text!

    /C

Kommentera inlägget här: