jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Reflektion kring kommunikationsplaner

Kategori: Allmänt

Företag vill ha och behöver en så kallad kommunikationsplan för att genom den kommunicera med kunden på så sätt förmedla en helhetsbild av företaget samt förmedla ett budskap från företaget till kunden. En kommunikationsplan består av att göra reklam, personlig försäljning, säljfrämjande åtgärder, kundrelationer samt direkt marknadsföring. Genom dessa element kommunicerar företag med deras nuvarande och potentiella kunder [1]. Genom att ha en väl planerad kommunikationsplan så att dessa element alla ”drar åt samma håll”, kan företaget bli framgångsrikt och ha en vinstbringande marknadsföring. Denna kommunikationsplan är väldigt relevant och avgörande för hur ”helhetsbilden” av företaget uppfattas bland konsumenterna. Genom denna kommunikationsplan uppstår en kedjereaktion där kunderna efter att ha mottagit företagets kommunikation sedan kommunicerar med varandra genom ett begrepp vi kallar ”word-of-mouth”. Där bildas helhetsuppfattningen av företaget och dess produkter/tjänster, och är avgörande för vilket rykte företaget slutligen har bland allmänheten .

// Anders Solvin

[1] Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008

 

Kommentera inlägget här: