jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

VAD ÄR MARKNADSFÖRING? - SAMMANFATTNING

Kategori: Allmänt


Nu när det första projektet börjar gå mot sitt slut är det dags att sammanfatta det vi anser ha lärt oss. I texten som följer lyfter vi fram en del av de saker som vi anser vara mest centrala utgående från det som hittils har behandlats under träffarna och workshop-tillfällena. Läs och njut.

 

MARKNADSFÖRINGSFILOSOFIER

Det finns fem olika marknadsföringsfilosofier inom marknadsföring. Filosofierna är produktionsinriktad, produktinriktad, försäjlningsriktad, marknadsinriktad och socialt inriktad filosofi [1]. Företagen använder filosofier för att planera och genomföra sina aktiviteter [2].

Produktionsinriktad filosofi innebär det att företagets tillverkning av produkter är i centrum och den är effektivt [1]. Man utgår ifrån att konsumenter föredrar produkter vilka är prisvärda och lätttillgängliga. Det betyder att företaget som använder produktionsinriktad filosofi i sin marknadsföring ska fokusera på att ha effektiv distribution och produktion.

I produktinriktad filosofi är produkten i centrum i stället för produktionen. Företaget utgår ifrån att konsumenter föredrar produkter vilka ser bästa ut, har bästa kvalitet och fördelar i relation i priset. Tanken är att produkten ska sälja sig själv [3]. Företaget får inte fokusera för mycket på att förbättra och utveckla den egna produkten för att det inte skulle tappa förmågan att göra nya lösningar [1].

Försäljningsinriktad filosofi fokuserar sig på försäljningen [2]. Idén är den att konsumenter inte köper produkter utan en bra säljkampanj [3]. Den här filosofin används ofta om konsumenter inte söker aktivt efter produkten. Sådana produkter säljer man ofta via telefon [1].

I marknadsinriktad filosofi är företagets uppgift att hitta rätta produkter för sina kunder och inte att hitta rätta kunder för sina produkter [2]. Den utgår från det att vilka önskemål och behov finns det på marknaden .

Företaget som har socialt inriktad filosofi i användning anlägger ett välfärdstänkande som omfattar alla företag och individer [1]. Företaget förenar samhällets och konsumenternas intressen med det att det tar fram miljövänliga produkter. Företaget försöker bibehålla sitt goda namn och få en långsiktig relation med sina kunder [3].

 

MARKETING MANAGEMENT

Marketing management (eller marknadsföringsledning) avser ”konsten och vetenskapen i att välja målmarknader och etablera vinstbringande relationer till dem” [2]. Denna verksamhet går alltså till en stor del ut på att se till kundrelationerna, eftersom det utan kunder inte existerar någon marknad. Detta gör man bl.a. genom att framhäva och promota de egna produkterna och deras kundvärde (customer value). En avgörande faktor vad gäller företagets framgång är också graden av efterfrågan och efterfrågans karaktär. ”Demand management” blir således också en viktig del i arbetet med marknadsföringsledning.

Det är naturligt att företag har uppfattningar om hur de skulle vilja att eftrefrågan ser ut, vilken slags efterfrågan som bäst ”passar” företaget. Fenomenet är dock något som till viss del står utanför företagets makt. Efterfrågan kan skifta från att inte alls existera till att vara för stor och en lämplig grad av eftrefrågan kan också plötsligt bli oregelbunden [2]. Här blir det marknadsföringsledningens uppgift att försöka driva eftrefrågan dit man vill ha den. Ett intressant faktum är att man med ”demand management” inte alltid strävar till att öka eftrefrågan, vilket man skulle kunna tänka sig. Om företaget i något skede har svårigheter att möta efterfrågan kan det bli aktuellt med demarketing, dvs. ”marketing to reduce demand temporarily or permanently..” [2]. Denna efterfrågestyrning är en såpass viktig del i marknadsföringsledningen att man t.o.m. kunde säga att ”marketing management is demand management” [2].

 

TEAMWORK

Teamwork är viktigt i marknadsföring eftersom för att kunna marknadsföra en produkt eller tjänst så behövs det oftast mera en ett huvud för att komma på bra idéer. Vi har ju konstaterat att det finns många olika sätt att marknadsföra en vara helt beroende på vem man marknadsför till och hur man marknadsför.

Teamwork kan definieras som en process där man samarbetar med en grupp människor för att uppnå ett mål [4].  Om man då tänker att ett företag har en grupp människor vars uppgift är att marknadsföra en produkt eller tjänst så är det ju meningen att de ska komma med en så bra deal som möjligt för att uppnå kundernas behov och då är det viktigt att teamworken är bra så att många bra idéer uppstår. Man kan ju konstatera att många huvuden kommer på flera idéer en ett och desto flera människor desto flera nyttiga relationer som kanske kan komma till användning. Som exempel kan vi ju ta vår grupp i marknadsföring. Med samarbete kom vi på ett helt bra och originellt namn och med en relation fick vi designat en logo till oss

Man kan säkert också titta på kunderna som en del av teamworket för att marknadsföra produkten eller tjänsten. Om kunderna tycker om produkten eller tjänsten så berättar de ju vidare om deras upplevelser och på det sättet uppstår det ju en slags teamwork mellan företagets marknadsföring och sedan kunderna som kan lyckas skaffa flera köpare som sedan kanske också tycker om produkten och berättar vidare om saken.

 

CENTRALA BEGREPP

Vi har behandlat olika relevanta och centrala begrepp som används inom marknadsföring under detta projekt. De begrepp som vi anser vara mest relevanta är varumärke (brand), kundfokusering, ryktesspridning (word of mouth), samt behov. Dessa begrepp är viktiga att kunna och förstå innebörden av när man studerar företags marknadsföring.

Ett varumärke som är speciellt och igenkännbart för konsumenter är mycket viktigt inom marknadsföring, och kan användas för att identifiera företaget och berätta för kunderna vad företaget är. Ett varumärke kan enkelt definierat beskrivas som företags löfte till sina kunder, det berättar vad kunderna kan förvänta sig av ett företags produkter och tjänster [5].

Ryktesspridning är ett annat mycket viktigt begrepp inom marknadsföring eftersom det har en otroligt stor inverkan och effekt på konsumenter. Det kan definieras som talan om en produkt mellan konsumenter, både ansikte mot ansikte men också via internet och till exempel sociala medier [2]. Kundfokusering innebär att företag sätter kunden i fokus och deras marknadsföring utgår från kundens behov och köpvilja [2]. Detta begrepp är alltså starkt involverat med begreppet behov. Konsumenter har behov som är både psykiska, sociala och individuella, och om dessa behov inte är tillfredsställda kommer en person antingen att försöka hitta en sak som tillfredsställder detta behov eller minska själva behovet [2]. Därför är behov ett viktigt begrepp inom marknadsföring; företag måste identifiera konsumenternas behov och genom marknadsföringen övertyga konsumenterna om att just deras produkt tillfredsställer detta behov.

 

MARKNADSFÖRINGENS UTVECKLING

Marknadsföring är någonting som alltid funnits hos människan, om man ser på historiens gång så har människor alltid försökt framhäva sig själv för att få mer makt eller pengar. Dock skall jag inte gå så långt bak i tiden som stenåldern utan istället börjar jag vid 1950- talet.

Under 1900-talet hade allt fler företag grundats och det blev viktigt för dem att differentiera sig från konkurrenterna. Företag började göra reklam på olika sätt för att nå kunderna och kunna tillfredsställa deras behov. Reklam fanns i form av stora skyltar med ett företags namn, i tidningar och gratisprov av produkter delades t.o.m. ut i folks postlådor. Men vad var det centrala i den här tidens marknadsföring? Jo, företag ansåg att de skulle sätta produkten i fokus för att berätta att den är bättre och mer speciell än konkurrenternas. Om vi tar Coca-Cola som exempel, reklamerna visade en glad person som drack Coca-Cola och under bilden fanns det en produktförklaring var de framhävde någon positiv sida av Coca-Cola. Ett annat bra exempel från serien ”Madmen” är ”Lucky Strike, it’s toasted”.

Under årens lopp utvecklades marknadsföringen och istället för att lägga kunden i fokus istället för produkten. Tidigare levde företag i den filosofin att kunden hittar dem på basis av att deras vara är superb jämtemot konkurrenternas men sedan insåg de att en bra relation till kunden och att få kunden att kunna identifiera sig till produkten skapar bättre band. Kunder väljer då att återvända till företaget och dessutom berättar ”en nöjd kund till 10 vänner medan en missnöjd berättar till 100”, word of mouth- principen.

Word of mouth utvecklades i samband med internet att spela en allt större roll och ordet word of web myntades. Om vi ser på samma företag, Coca- Cola, idag sätter de kunden i fokus med sin nuvarande kampanj ”Share a coke with...” istället för den utdaterade filosofin att lägga produkten i fokus.

Vi hopppas att denna sammanfattning ger en någorlunda klar bild av vad vi hittils har hållit på med under grundkursen i marknadsföring. Det har oftast varit mycket teoretiskt men förmodligen blir det mera praktik i framtiden. 

Källor:
[1]. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012

[2]. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008

[3]. http://www.scribd.com/doc/13481811/5/Marknadsforingsfilosofier, 31.1.2014

[4] http://www.businessdictionary.com/definition/teamwork.html

[5] http://www.entrepreneur.com/encyclopedia/branding

Kommentera inlägget här: