jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

MARKETING MANAGEMENT PHILOSOPHIES, THE PRODUCT CONCEPT

Kategori: Allmänt

I fråga om marknadsföring och hur man i ett företag skall leda och organisera marknadsföringsverksamheten finns det en rad olika synvinklar, såkallade "marknadsföringsfilosofier" [1]. De olika synvinklarna tar på olika sätt ställning till hur man skall agera för att "uppnå önskade utbyten med målmarknaderna" [1]. Modellerna är bra redskap för att betrakta och analysera diverse företag, man kan också på basis av modellerna ("koncepten") placera företag och organisationer i olika fack. Bland modellerna finns allt från produktionskonceptet (production koncept [1]) till det samhälleliga marknadsföringskonceptet (societal marketing koncept [1]), men jag har valt att närmare granska produktkonceptet (product concept [1]).

Det grundläggande vad gäller produktkonceptet är att man i störst utsträckning fokuserar på själva produkten. Idén bakom det hela är att "konsumenterna kommer föredra de produkter som erbjuder mest kvalité, prestanda och specialegenskaper" [1]. Således blir företagets viktgaste uppgift att konstant utveckla och förbättra produkten, samt att komma med innovativa lösningar som kan tänkas tilltala konsumenterna och ytterligare stärka produktens ställning på marknaden. Inom IT-branschen är det vanligt att företagen satsar mycket resurser på att promota sina produkter och framhäva de särdrag som produkten har. Kvalité och prestanda spelar här stora roller, graden av innovativitet och nyskapande kan också komma att vara avgörande för huruvida produkten lyckas slå igenom på marknaden. Det handlar alltså till stor del om att lyckas producera den bästa prylen och man märker hur hård konkurrensen är mellan de stora företagen (Apple, Samsung etc.). Situationen kan beskrivas som en kapplöpning inom teknologi.

Faran med att blint köra på produktutveckling är att konsumenterna, trots att ens produkt skulle vara överlägsen i förhållande till de substitut som står till buds, plötsligt börjar efterfråga andra slags lösningar ("Buyers may well be looking for a better solution to a mouse problem, but not necessarily for a better mouse trap" [1]). Man blir då tvungen att försöka sälja sin produkt utgående från något annat än teknologin som man satsat stenhårt på. Man bör med andra ord vara försiktig med att endast lita på teknologin.

// Anders Stenman

[1] "Principles of Marketing", Kotler, Wong, Saunders, Armstrong
Kommentera inlägget här: