MARKETING MANAGEMENT PHILOSOPHIES, THE PRODUCT CONCEPT
Kategori: Allmänt
Det grundläggande vad gäller produktkonceptet är att man i störst utsträckning fokuserar på själva produkten. Idén bakom det hela är att "konsumenterna kommer föredra de produkter som erbjuder mest kvalité, prestanda och specialegenskaper" [1]. Således blir företagets viktgaste uppgift att konstant utveckla och förbättra produkten, samt att komma med innovativa lösningar som kan tänkas tilltala konsumenterna och ytterligare stärka produktens ställning på marknaden. Inom IT-branschen är det vanligt att företagen satsar mycket resurser på att promota sina produkter och framhäva de särdrag som produkten har. Kvalité och prestanda spelar här stora roller, graden av innovativitet och nyskapande kan också komma att vara avgörande för huruvida produkten lyckas slå igenom på marknaden. Det handlar alltså till stor del om att lyckas producera den bästa prylen och man märker hur hård konkurrensen är mellan de stora företagen (Apple, Samsung etc.). Situationen kan beskrivas som en kapplöpning inom teknologi.
Faran med att blint köra på produktutveckling är att konsumenterna, trots att ens produkt skulle vara överlägsen i förhållande till de substitut som står till buds, plötsligt börjar efterfråga andra slags lösningar ("Buyers may well be looking for a better solution to a mouse problem, but not necessarily for a better mouse trap" [1]). Man blir då tvungen att försöka sälja sin produkt utgående från något annat än teknologin som man satsat stenhårt på. Man bör med andra ord vara försiktig med att endast lita på teknologin.
// Anders Stenman
[1] "Principles of Marketing", Kotler, Wong, Saunders, Armstrong