Marketing mix
Kategori: Allmänt
Jag har valt att titta på marknadsföring genom att se på marketing mix, dvs dess taktiska marknadsförings verktyg: produkt, price, promotion och place[1]. Med dessa verktyg borde man få en ganska bra grund när man börjar analysera ett företag och dess marknadsföring.
Produkt definieras som allting som kan erbjudas på marknaden som skapar uppmärksamhet, förvärv, användning eller konsumtion som kan tillfredsställa ett behov som inkluderar fysiska objekt, tjänster, personer, platser, organisationer och idéer[1]. Om man då tittar på tex McDonald’s så kan man ju konstatera att de strävar till att deras produkter är mat som är gott och man får det snabbt. Om utvecklingen kan man säga att McDonald’s har börjat satsa mera på hälsosammare produkter eller göra produkterna hälsosammare eftersom människorna har börja bry sig om det.
Price definieras som mängden pengar som begärs av produkten, tjänsten eller summan av värdet som konsumenterna får av fördelen av att ha eller använda produkten eller tjänsten[1]. Om man här då igen analyserar McDonald’s så kan man konstatera att till McDonald’s marknadsföringsstrategi hör att erbjuda förmånlig mat. McDonald’s brukar också ha erbjudanden som ”euron juusto” som gör maten verkligen förmånlig och genom detta försöker de locka ännu mera kunder och kanske konkurrera ut andra snabbmatskedjor.
Promotion definieras som aktiviteter som kommunicerar produkten eller tjänsten samt dess meriter till kunderna och övertygar dessa att köpa varan eller tjänsten[1]. Om jag då tar upp McDonald’s så kan man ju konstatera att de gör massiva reklamer. På tv:n ser man ofta reklamer om McDonald’s och det finns skyltar och så sponsorerar de en massa stora evenemang som tex olympiska spelen. Detta är en orsak at McDonald’s är en av världens kändaste brand. McDonald’s har börjat göra mera reklam om deras produkter som kanske anses vara hälsosammare och så har de också lanserat Ronald McDonald foundationen.
Place definieras som all aktivitet som företaget gör för att göra produkten tillgänglig för kunderna[1]. Om man då tittar på McDonalds så kan man säga att i åbo finns det bara en vad jag vet om men om man sen far till helsingfors så finns det i alla fall en hel del på ring trean bredvid ramperna vilket gör att man kan snabbt fara via en drive-in för att få service. Dessa McDonaldser är då på ett bra ställe men företaget har inte riktigt organisera sig på tex på tankstationer vid motorvägarna som enligt min erfarenhet domineras av Hesburger.
[1] ”Principles of marketing”, Kotler, Wong, Saunders, Armstrong
// Henri Harismaa