Marknadsföringens 10 budord
Kategori: Allmänt
Vi i gruppen J&B är ett gäng studerande vid Åbo Akademi. Fyra av oss, aka. boysen, studerar vid Handelshögskolan medan den femte parten, Juup, studerar kemiteknik. Våra förväntningar inför kursen är at vi kommer att lära oss vad som behövs för att få grunderna och kunna gå vidare i marknadsföring. Vi vill bygga upp våra vokabulär så att vi lättare kan förstå såväl akademiska skrifter som vanliga ekonomiska texter i tidningar. Ingen av oss har som avsikt att läsa marknadsföring som huvudämne trots att det verkar som ett intressant ämne.
Till följande kommer vi nämna och definiera de begrepp som enligt vår mening är centrala i det här skedet av kursen. Detta är ingen komplett lista men en början till förståelse av ämnet.
1. "Brand", det engelska ordet brand betyder på svenska varumärke, vi anser dock att det är viktigt att behörska bägge termerna för att kunna finna förståelse för ordet. Ett varumärke är ett namn, design, en symbol, en beteckning eller en kombination av dessa [1]. Det identifierar en säljares eller en grupp av säljares produkter eller tjänster [2].
2. Utbud och efterfrågan, är enkeltsätt vad som styr marknaden. Då människor vill ha en produkt ser företagen till att mätta marknaden. Olika företag nischar sina produkter så att de skiljer sig från varandra [2]. Utbud och efterfrågan kan skilja åt primärvaror från sekundärvaror. Primärvaror är vad man behöver, ex. mat,värme och vatten medan sekundärvaror är till för att tillfredställa våra behov, vilket är så så gott som alla nöjesvaror.
3. Marknadsförings erbjudanden, "Market offering", kombinationen av produkter, tjänster, information och erfarenheter som erbjuds för att tillfredsställa behoven på marknaden [2].
4. Kundvärde, "Customer value", värdet en kund får ut av en vara eller tjänst. När kundvärdet är högre än marknadsvärde så är det värt för kunden att köpa varan, dvs. ett sk. konsumentöverskott uppstår.[1]
5. Relationsmarknadsföring (RM), innebär knytande samt upprätthållande av kontakter till kunder och intressenter [1]. Det är bra för kunden och företaget att ha en god ömsesidig relation. Företaget kan då sälja sin produkt och kunden blir tillfredsställd samt får ofta någon form av erbjudanden.
6. "B2B and B2C", business-to-business och business-to-consumer. Med detta skiljer man på handeln och relationer företag imellan och företag till konsument. Marknadsföringsätten och handeln skiljer sig ganska mycket från varandra i B2B och B2C. B2B bygger ganska långt på rykten samt personrelationer företag imellan och satsar inte så mycket på direkt marknadsföring, medan B2C satsar på att locka konsumenter genom direkt marknadsföring och reklam.[1][2]
7. Marknadsförings ledning, "Marketing management", konsten bakom ett företags val av marknader samt kundgrupper och hur de bygger vinstbringande relationer till dem [2].
8. Ryktesspridning, "Word-of-mouth", hur rykten om ett företag sprider sig vidare. Då någon är nöjd eller missnöjd med en produkt så sprider de så gott som alltid ordet vidare [1]. Det sägs att en nöjd kund berättar om produkten för tio vänner, medan en missnöjd berättar till hundra.
9. Segmentering, hur marknaden delas in i olika delar [1]. Producenter väljer att vända sig till en specifik grupp av marknaden för att lättare kunna sälja sin produkt. Det som skiljer på marknadsdelarna är olika behov samt beteendemönster som efterfrågar olika produkter.
10. Promotion, verksamhet som framhäver produkten eller tjänsten och fördelarna med den. Målet med detta är att nå en målgrupp och väcka intresse hos dem.[2]
Till följande kommer vi nämna och definiera de begrepp som enligt vår mening är centrala i det här skedet av kursen. Detta är ingen komplett lista men en början till förståelse av ämnet.
1. "Brand", det engelska ordet brand betyder på svenska varumärke, vi anser dock att det är viktigt att behörska bägge termerna för att kunna finna förståelse för ordet. Ett varumärke är ett namn, design, en symbol, en beteckning eller en kombination av dessa [1]. Det identifierar en säljares eller en grupp av säljares produkter eller tjänster [2].
2. Utbud och efterfrågan, är enkeltsätt vad som styr marknaden. Då människor vill ha en produkt ser företagen till att mätta marknaden. Olika företag nischar sina produkter så att de skiljer sig från varandra [2]. Utbud och efterfrågan kan skilja åt primärvaror från sekundärvaror. Primärvaror är vad man behöver, ex. mat,värme och vatten medan sekundärvaror är till för att tillfredställa våra behov, vilket är så så gott som alla nöjesvaror.
3. Marknadsförings erbjudanden, "Market offering", kombinationen av produkter, tjänster, information och erfarenheter som erbjuds för att tillfredsställa behoven på marknaden [2].
4. Kundvärde, "Customer value", värdet en kund får ut av en vara eller tjänst. När kundvärdet är högre än marknadsvärde så är det värt för kunden att köpa varan, dvs. ett sk. konsumentöverskott uppstår.[1]
5. Relationsmarknadsföring (RM), innebär knytande samt upprätthållande av kontakter till kunder och intressenter [1]. Det är bra för kunden och företaget att ha en god ömsesidig relation. Företaget kan då sälja sin produkt och kunden blir tillfredsställd samt får ofta någon form av erbjudanden.
6. "B2B and B2C", business-to-business och business-to-consumer. Med detta skiljer man på handeln och relationer företag imellan och företag till konsument. Marknadsföringsätten och handeln skiljer sig ganska mycket från varandra i B2B och B2C. B2B bygger ganska långt på rykten samt personrelationer företag imellan och satsar inte så mycket på direkt marknadsföring, medan B2C satsar på att locka konsumenter genom direkt marknadsföring och reklam.[1][2]
7. Marknadsförings ledning, "Marketing management", konsten bakom ett företags val av marknader samt kundgrupper och hur de bygger vinstbringande relationer till dem [2].
8. Ryktesspridning, "Word-of-mouth", hur rykten om ett företag sprider sig vidare. Då någon är nöjd eller missnöjd med en produkt så sprider de så gott som alltid ordet vidare [1]. Det sägs att en nöjd kund berättar om produkten för tio vänner, medan en missnöjd berättar till hundra.
9. Segmentering, hur marknaden delas in i olika delar [1]. Producenter väljer att vända sig till en specifik grupp av marknaden för att lättare kunna sälja sin produkt. Det som skiljer på marknadsdelarna är olika behov samt beteendemönster som efterfrågar olika produkter.
10. Promotion, verksamhet som framhäver produkten eller tjänsten och fördelarna med den. Målet med detta är att nå en målgrupp och väcka intresse hos dem.[2]
// Alexander West, Anders Solvin, Anders Stenman, Henri Harismaa, Roosa Juup
Källor:
1. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012
2. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008