jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Marknadsföringsanalys

Kategori: Allmänt

 

En av välkanda analysmodeller är Kotlers 4-P-modell med andra ord marknadsföringsmixen. 4-P-modell består av fyra olika verktyg. De är produkt, pris, plats och påverkan [1]. Det finns också en nyare version sk. 7-P-modell men 4-P fungerar ännu. Med de här fyra P:n kan företags erbjudande skilja sig från konkurrenternas. Grundiden i marknadsföringmixen är att de kunder som använder företagets produkter ska vara nöjda.

Produkt är någonting som företaget kan erbjuda på marknaden för tillfredställa kundernas önska eller behov. Produkten kan också vara en vara, en tjänst, plats, person, organisation, idé eller kombination av dessa [2]. Oftast ser man kombinationer av dessa. Till exempel i butiken kan man köpa olika matprodukter (en vara) men också tjänster som ges av service personalen. Eller en känd skådespelare (en person) kan marknadsföra sin nyaste film genom olika media. Jultomtens verkstad finns i Lapland och den marknadsförs som en produkt även om den är en plats eller byggnad. Ett exempel om organisationer och idéer är Unicef som väcker tankar hos olika målgrupper och täcker önskemål samt behov [1].

Pris är den mängden av pengar som kunderna använder för att få en produkt eller tjänst [2].För företaget är priset ett viktigt och strategiskt verktyg. På marknaden kan företaget nå en position det vill ha i förhallande till andra företag med priset [2]. Priset kan också berätta om produktens kvalitet: ju dyrare desto bättre. Men sista slutligen är det ju kunderna som bestämmer att hurdan produkt är bra. Till exempel finns det sådana kunder som tycker att Apples produkter är de bästa och snyggaste som finns på jorden och vill köpa dem bara för att ha ”fina produkter”. En del av kunderna tycker att de inte är så bra samt för dyra och det finns mycket bättre produkter på marknaden.

Plats betyder både på distribution och läge [1]. Plats innehåller företagets aktiviteter som gör produkterna tillgängliga för målgruppen [2]. De kan till exempel handla om transport, lokalisering, återfölsäljare och e-handel [1]. I större skala måste produkterna transportera till exempel med långtrådare eller fartyg. En långtrådare behöver bra vägnät och ett fartyg hamnen vart det kan komma. Företaget behöver inte själv bygga en hamn men det måste ha planera att hur de får sina produkter bort från hamnen och skicka vidare till exempel till återförsäljaren. För kunden ska det vara ganska lätt att få olika produkter om den vill själv gå till butiken. Nuförtiden har många företag också webbutiker. Ofta om kunden köper produkter via internet vill den att produkten kommer hem eller sedan till posten. Kunden vill göra så lite som möjligt ”onödigt arbete” för att få produkten.

Påverkan är aktiviteter som kommunicerar produkten eller tjänsten och dess fördelar till målmarknaden och försöker övertala kunderna att köpa produkten [1]. Internet har stor roll i marknadsföring och därefter måste företaget kunna skapa kundrelationer och behålla dem också på internet. Det ersätter inte ännu traditionella marknadsföringsmetoder liksom personlig försäljning [2].

4-P-modell ger ganska omfattande bild av ett företag om man vill använda den som analysmodell. Med den kan man analysera till exempel moderna kosmetikföretag och gamla pappersfabriker.

// Roosa Juup


Källor:
1. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012 
2. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008



Kommentera inlägget här: