jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Mina tankar om marknadsföring

Kategori: Allmänt

Hej!
Jag har skrivit lite om mina tankar om marknadsföring.

Man kan definiera marknadsföring på många olika sätt. I allmänhet kan man säga att marknadsföring är en social och ledande process var individer och grupper erhåller vad de behöver och vill genom att skapa och byta produkter och värde med de andra [1]. En annan definition på marknadsföring är följande: ” Marknadsföring är den aktivitet, de verktyg och de processer som skapar, kommunicerar, levererar och åstadkommer utbyten som i sin tur skapar värde för kunder, klienter, samarbetspartners och samhället i stort [2].” Man kan komma till en slutsats att en marknadsförare måste kunna väcka kundernas uppmärksamhet samt skapa nya kunder och behålla dem. Internationell marknadsföring definieras nästan på samma sätt men internationella företagen måste ta i beaktande t.ex. olika kulturer, vanor, köpmönster och sättet att kommunicera mellan de olika länderna [3][2].

Företaget ska ha marknadsföringsstrategier för att få maximal nytta av marknadsföringen. Strategierna i korthet är tillverkning, produkt, försäljing, marknadsföring, social marknadsföring och hållbara marknadsföringbegrepp [1]. De har också anknyttning till 4P-modellen: produkt, plats, pris och påverkan [2]. Den här modellen används för att få till stånd affärer och utbyten med kunder [2]. 4P-modellens mål är att skapa rätta relationer med rätta kunder [3]. Att skapa relationer med kunderna är viktiga byggstenar och de är lojalitet, kundvärde och tillfredsställelse [2].

Jag själv tycker att en av de viktigaste sakerna inom marknadsföring är den att man ska kunna skapa kunder vilka är lojala mot företaget. Kunderna kan vara t.ex. företag eller privatpersoner. Utan kunder som köper företagets produkter eller tjänster kan inte företaget klara av sig. För att få lojala kunder ska företaget försöka göra sitt bästa hela tiden, skapa nya kunder och behålla dem.

Andra saken är marknadsfilosofier. T.ex. i ett företag är marknadsföringsarbetet fokuserat på produkt och i ett annat fokuserat på produktion. Marknadsfilosofier verkar vara ganska intressanta eftersom om företaget har "dåligt" filosofi för dess verksamhet så kan lönsamheten bli förstörd. Företagets marknadsföringsarbete baserar sig på marknadsföringsfilosofier och därefter har olika filosofier ganska stor roll i företagets vardagliga liv.

En intressant tanke är att företaget ska leda kunder vart de vill gå före de vet vart de vill [1]. Det betyder att företagets ska veta i princip i förhand vad som kunderna vill ha. Ingen vill ju köpa något gammalmodigt eller hur.  Detta leder till produktutveckling. Alla företag borde hela tiden försöka utveckla sina produkter och tjänster så att kundernas intresse inte försvinner. T.ex om Nokia börjar sälja bara över tio år gamla telefoner så skulle bara få personer köpa sådana eftersom de inte mera uppfyller kundernas behov. Produktutvecklingen är någonting som kommer aldrig att tar slut och det finns bara hela tiden mera och mera produkter eller tjänster som behöver utvecklas.

Det finns så mycket att säga om det här ämnet och mitt inlägg rörde bara lite om marknadsföringens yta. Jag hoppas ni fick någonting ut av det.

// Roosa Juup


Källor:
1. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008, pp. 7-30
2. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012 , pp. 20-32
3. Ghauri P.; Cateora P.; International Marketing, 2006 , pp. 8-15

Kommentera inlägget här: