Reflektion om marknadsföring
Kategori: Allmänt
Målet med marknadsföring är att försöka attrahera nya kunder genom att lova överlägset värde, och att behålla hålla nuvarande kunder genom att leverera tillfredsställelse (Kotler et al. 2005, s. 5). Detta tycker jag beskriver bra varför företag använder sig av marknadsföring. Marknadsföringen är alltså med andra ord en mycket viktig del av ett företags verksamhet, och en avgörande faktor för att företaget ska göra vinst. Marknadsföring bygger på att tillfredsställa en kunds psykiska-, sociala eller individuella behov. Vidare strävar det efter att skapa ett kundvärde för att en produkt ska tillfredsställa en kunds behov (Kotler et al. 2005, s. 8)
Ett intressant begrepp jag fastnade för är "relationship marketing", som innebär en process för att skapa, behålla och förstärka en starka, värdeladdade relationer med kunder och andra intressenter (Kotler et al. 2005, s.11), vilket är mycket viktigt för företag just eftersom marknadsföringen inte bara handlar om att hitta nya kunder utan även behålla och förstärka relationen med de kunder företaget redan har. E-marknadsföring är ett annat intressant och mycket relevant begrepp i dagens värld i och med att vi konstant är uppkopplade till internet via datorer, smarphones, surfplattor osv, och är någonting som nog alla företag borde ta in om de redan inte använder det i sin marknadsföring. Strategisk marknadsföring med marknadssegmentation är ytterligare ett begrepp jag fastnade för i min läsning. Marknadssegmentation innebär att marknaden delas in i olika grupper av kunder enligt deras behov, karaktär eller beteende och därför kan behöva separata produkter eller marknadsföringssätt (Kotler er al. 2005, s. 31). Detta är någonting jag tycker alla företag kunde ta i beaktande i sin marknadsföring.
//Anders Solvin
Källor: Kotler, P., Wong, V., Saunders, J. & Armstrong, G. (2005): Principles of Marketing. Fjärde europeiska upplagan. England: Pearson Education Limited.