REFLEKTIONER GÄLLANDE MARKNADSFÖRING
Kategori: Allmänt
När jag bekantade mig med det inledande kapitlet i "Principles of marketing" förstod jag, i större utsträckning än tidigare, hur pass avgörande marknadsföringen kan vara i frågan om ett företags framgång. Man tog Nike som exempel och lyfte fram bl.a. kundfokus, satsning på marknadsföring och kvalité som nyckelfaktorer i det hela. Man menar att dessa egenskaper i dagens läge är gemensamma för alla framgångsrika företag. Egenskaperna kan t.o.m. ses som förutsättningar för att man skall klara sig på marknaden, oberoende av företagets storlek eller verksamhetsområde (Kotler et. al. 2005: 5) Marknadsföring sker i någon form runt hela världen, fenomenet har också på senare tid spridit sig till sådana områden där man tidigare (som en följd av bl.a. politiska och sociala omständigheter) inte idkat desto mer marknadsföring. Utgående från denna utveckling kan man knappast förvänta sig att betydelsen av marknadsföring kommer att avta. Det är snarare något som lär bli mer och mer aktuellt, om inte essentiellt för att alls kunna konkurrera på marknaden i ett samhälle där all världens information ligger bortom några enstaka klick.
I frågan om marknadsföring som ämne och teorin bakom marknadsföringen kan det vara bra att börja med att definiera själva begreppet. Man kan definiera marknadsföring som "en social process genom vilken individer erhåller sådant som de behöver och vill ha" (Kotler et. al. 2005: 6). Detta sker genom att man skapar och byter produkter och "värde" sinsemellan. När man talar om behov menar man ett tillstånd som karaktäriseras av deprivation, man känner alltså att man saknar något. Att "vilja ha" något avser ett behov som formats bl.a. av kultur, levnadsförhållanden, omgivning och personlighet. Att vara hungrig innebär ett behov, men hur man vill tillfredställa detta behov kan variera världen över (Kotler et. al. 2005: 8) Det är värt att notera att människor har några få gemensamma grundläggande behov, viljorna kan vara oändligt många och olika. Summan av allt det man vill ha, med stöd av köpkraft, kallas krav/begär/efterfrågan (demands). Folk efterfrågar således produkter som bringar en så stor tillfredställelse som möjligt (Kotler et. al. 2005: 8).
Det krävs endast en titt bakom själva begreppet för att förstå att marknadsföring inte bara handlar om försäljning och reklam. Det finns mycket mer än så att fördjupa sig i.
// Anders Stenman
I frågan om marknadsföring som ämne och teorin bakom marknadsföringen kan det vara bra att börja med att definiera själva begreppet. Man kan definiera marknadsföring som "en social process genom vilken individer erhåller sådant som de behöver och vill ha" (Kotler et. al. 2005: 6). Detta sker genom att man skapar och byter produkter och "värde" sinsemellan. När man talar om behov menar man ett tillstånd som karaktäriseras av deprivation, man känner alltså att man saknar något. Att "vilja ha" något avser ett behov som formats bl.a. av kultur, levnadsförhållanden, omgivning och personlighet. Att vara hungrig innebär ett behov, men hur man vill tillfredställa detta behov kan variera världen över (Kotler et. al. 2005: 8) Det är värt att notera att människor har några få gemensamma grundläggande behov, viljorna kan vara oändligt många och olika. Summan av allt det man vill ha, med stöd av köpkraft, kallas krav/begär/efterfrågan (demands). Folk efterfrågar således produkter som bringar en så stor tillfredställelse som möjligt (Kotler et. al. 2005: 8).
Det krävs endast en titt bakom själva begreppet för att förstå att marknadsföring inte bara handlar om försäljning och reklam. Det finns mycket mer än så att fördjupa sig i.
// Anders Stenman
Källor:
[1] "Principles of marketing", Kotler, Wong, Saunders, Armstrong