Social Marketing, en typ av marknadsföring
Kategori: Allmänt
Den marknadsföringsmodell jag har valt att utgå ifrån i denna uppgift är ” social marketing ”. ”Social marketing ” tar fasta på vad marknaden behöver, vill ha och långsiktigt tänkande. Alla parter av marknaden tas i beaktande genom detta tankesätt, företag får sin vinst, konsumenterna får sina behov tillfredsställda och samhället förbättras långsamt.[1] Men om detta marknadsföringssätt är så fantastiskt så varför använder sig inte alla av det då? Jo, många företag riktar in sig på att tillfredsställa kunderna så att de kan maximera sin vinst och detta är även den klassiska bilden av marknadsföring, att göra så mycket vinst som möjligt. Med tanke på den situation vi har i dag då råvaror håller på att ta slut och samhällsservicen blir allt sämre så är det bra att fokusera på en hållbar utveckling.
Vilka företag är det då som använder sig av den s.k. social marketing? Svaret är nog ganska många. Om ett företag inte helt och hållet vill fokusera på den här stilen så använder de sig ofta lite av den. Om man t.ex. tar H&M som exempel, de kör en vanlig marknadsföring var kunden står i fokus och de vill sälja så mycket produkter som möjligt, men de har även lanserat en kollektion med återvunna varor och ger kunden själv en möjlighet att skänka sina gamla kläder i utbyte mot en rabattkupong. Detta är ett bra exempel var ett företag använder ”social marketing” som hjälpmedel.
Ännu finns det dock många företag som använder sig av den raka motsatsen till samhällsförbättring. Om vi t.ex. tar snabbmats-kedjorna som exempel. De säljer billig mat, ofta av låg kvalitet och billiga råvaror, för att kunna maximera sin egen vinst. Produkten som säljs är ofta förpackade i mycket papper eller kartong för att underlätta ätandet och medtagande av den. Detta fattas av många som en bra sak men i själva verket är det väldigt oekologiskt då mängder av avfall produceras. Kvalitetsbristen och läckan av samhällsarrangemang hos snabbmatskedjorna är något som väckt ragg hos många samhällsgrupper.[2]
Slutligen vill jag säga att jag med begreppet snabbmatskedjor inte syftar på något specifikt företag.