jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Tre basbegrepp inom marknadsföring

Kategori: Allmänt

Alla företag och organisationer använder sig av marknadsföring i någon grad, somliga mer och andra mindre. Det som sammanknyter alla stora förtag är att de satsat hårt på branding och marknadsföring och lyssnat på vad kunderna vill ha, ett bra exempel på detta är t.ex. Nike. Genom att lyssna på kundernas begär har företag kunnat nischa sig i branscher och skapat en produkt som är unik från konkurrenternas. Kunderna är även det centrala i marknadsföring eftersom de flesta företags företags mål är att gå på vinst och skapa en pålitlig kundbas.

 

Vad betyder egentligen marknadsföring och vad menas med ordet ”brand”? Många tror att marknadsföring enbart är rerklam och säljande trots att det egentligen är så mycket mer. Marknadsföring är något som påverkar en indirekt vart man än går, på gatan ser du skyltar och företagsnamn vart du än vänder dig medan du i hemmet ser olika märken på så gott som allting. Olika ”brands” och deras rykten marknadsför sig också då rykten börjar spridas, Apple har t.ex. Alltid hållit tyst om sina produkter före de släpps utan människor skapar omedvetet förväntningar och ”hyper” dem.

 

Det var inte lätt att plocka ut de centrala begreppen i all information som vi fick utav kapitlet så fattade jag öga för tre av dem.

 

1.Tillfredsställning, värde och kvalitet

Människor tilltalas av kvalitet och värde hos en produkt, då en konsument fått ett bra intryck av en produkt så väljer de ofta att vara lojala till märket. dessutom sprider en nöjd kund ryktet om en vara vidare till ett antal människor medan en missnöjd kund sprider ordet till en betydligt större massa. Därför är det så viktigt för producenter att upprthålla en hög standard på sina produkter, bilmärken som lyckas med detta är t.ex. BMW och Mercedes-Benz.

 

    1. Utbyte och behov

Personer får ibland ett behov av att konsumera, största delen av det som konsumeras är s.k. Essetiella produkter som t.ex. Mat och energi, dock så konsumerar vi även en stor del produkter för att vi tror att vi har ett behov av dem. Människor vill ha ett viss sorts märke på sin rock för att få en högre status eller berätta till vilken samhällsgrupp de hör.

För att kunna konsumera dessa varor måste vi kunna ge något i utbyte, om vi jagar vår mat ger vi energi i utbyte och om vi köper den i butiken betalar vi med likvida medel.

 

    1. Markets ( Marknader )

Marknader är de medel som handel sker genom. Marknader finns i olika stora skalor allt från vår lokala butik till den globala marknaden var olika länder samt globala företag handlar sinsemellan. Om vi vill köpa något måste vi vända oss till en marknad i någon form.

Marknader pressar ofta även upp priset på en produkt eftersom den går mellan många mellanhänder som alla vill ha sin bit av kakan.

 

De här tre punkterna fann jag som mest centrala och de knyter ganska bra ihop begreppet marknadsföring och skapar en överblick av ämnet

// Alexander West

Kommentera inlägget här: