Kommunikationsmdell för Asienstudier
Kategori: Allmänt
sändare: kan utvidgas till lärare och andra studerande, någon som jobbar med sådant som tas upp i kurserna, utveckling i asien, internationella relationer.
budskap: kurserna kan ha nytta i arbetslivet om man är intresserad av så lönar de sig (att gå kurserna). Kurserna kan också vara bra att gå på om man är intresserad av att resa runt i Asien eller vill sätta sig in i Asiatisk kultur. Kan ses som ett bra komplement till andra kurser.
medier: sociala medier bör i dagens läge prioriteras, via ämnesföreningar, föreläsningar etc. viktigt att ta reda på var studerandena finns, var får de information? Sociala medier är även ett bra sätt att marknadsföra kurserna genom, det är lättåtkomligt för de potentiella kunderna och de kan läsa dem i förbi farten och sedan fördjupa sig i kurserna.
mottagare: potentiella kursdeltagare, studerande vid universitet, andra som kan tänkas vara intresserade som redan är i arbetslivet. Andra potentiella kunder är som sagt människor som intresserar sig för Asien och asiatisk kultur eller för t.ex. personer som vill ta ett mellan år och resa runt i Asien. Eller studerande som vill fara på utbyte i Asien.
uppföljning: får man fler kursdeltagare? är deltagare engagerade? Kommer deltagarna att fortsätta kursen eller kommer de att hoppa av? Gäller att attrahera intresserade studerande till kurserna så att alla får ut så mycket som möjligt av dem.
// Alexander West, Ander Stenman, Anders Solvin, Roosa Juup, Henri Harrismaa