jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

KONKURRENTER

Kategori: Allmänt

När man sysslar med “konkurrensutsatt” verksamhet eller jobbar inom en bransch som kännetecknas av hård konkurrens är det viktigt att hålla koll på sina konkurrenter. Växelverkan konkurrenter emellan, samt den ständiga tävlingen om vem som är bäst bidrar till att den slutliga varan/tjänsten som konsumenten får blir så bra som möjligt, konkurrens kan således anses vara av godo. Konkurrenter kan delas in i direkta och indirekta, på basis av vilken roll de spelar (ur ens eget perspektiv). Med direkta konkurrenter avses de som erbjuder samma produkter som en själv, medan indirekta konkurrenter är sådana som driver någon annan verksamhet (annan bransch), men som konsumenterna ändå kan välja framför en [1]. Det gäller att övervaka både de direkta- och indirekta konkurrenterna, eftersom båda utgör betydande hot. Vi ska nu ta en närmare titt på vilka konkurrenter Asienprogrammet har.  

En indirekt konkurrent till detta utbildningsprogram är exempelvis att åka på utbytesstudier utomlands och i detta fall då till Asien. Åbo Akademi har en skild enhet för utbytesstudier, kallad ”Internationella enheten”.  Denna enhet är då sändaren i kommunikationsplanen. Deras budskap är att det är möjligt att åka på utbytesstudier utomlands, och de vill uppmuntra till detta. Medierna som detta budskap förmedlas via är word of mouth eftersom det åtminstone informeras lite om detta när studerande börjar studera vid universitetet. Det ordnas också infotillfällen där det informeras mera för de intresserade. Mottagare är alla studerande vid Åbo Akademi. Uppföljningen för detta blir om man får studerande intresserade av utbytesstudier eller inte, och att de faktiskt åker någonstans på utbyte och därmed får nya erfarenheter och upplevelser. Bruset som finns kan vara att en studerande måste uppfylla vissa urvalskriterier för att få studera utomlands.

Andra potentiella konkurrenter till Asienprogramet kan t.ex. vara kurser som går att välja via Öppna universitetet i Helsingfors eller Åbo. Dessa kurser är tillgängliga för alla som vill gå dem och många av dem kan ses som direkta konkurrenter gentemot Asienprogrammet. Det är även lätt att studera via öppna universitetet och kurserna marknadsförs genom olika medier som t.ex. Dagstidningar eller Facebook. Det krävs ofta inga förkunskaper för att få välja dessa kurser men brus kan uppkomma då människor funderar om de faktiskt är tillräckligt intresserade för att studera främst på egenhand. Det kan även uppstå problem för personer som inte är vana med en rätt så tuff studietakt och många kanske hoppar av i ett tidigt skede av kursen. Ett exempel på en konkurrent kan t.ex. vara Soc. och    Kom:s  Developing Intercultural Competence. [2]

En möjlig konkurrent till Asienprogrammet är Åbo Universitets Centre for East Asian Studies (CEAS). CEAS var den första centret i Finland som började koncentrera sig på östra Asien. CEAS har både “vanliga” föreläsningskurser  samt nätkurser vilket betyder att den har större utbud än Asienprogrammet. CEAS grundidé är att erbjuda omfattande studier om östra Asien, fungera som forskningscenter samt befrämja mängden utbytesstuderande med östra Asien. Medierna som CEAS använder är i princip bara deras webbsida och det vad som står i studiehandböckerna men antagligen talar  studeranden och föreläsaren om CEAS så på detta sätt går information också från mun till mun. På andra sidan kan även utlänningar göra sitt magisterprogram eller doktorera vilket betyder att universiteten som finns utomlands måste veta om det här och CEAS är ju aktiv inom universitetens Asien nätverk. Mottagarna för CEAS kurser är ungefär samma som deltar i Asienprogrammets kurser. [3]

Mottagarna är alla som vill veta mera om östra Asien dvs. alla som studerar i Åbo Universitet och speciellt de som studerar politisk historia samt de utlänningar som vill komma till Finland för att studera detta ämne. Uppföljning är ganska lätt eftersom ju mera studerande som studerar på CEAS desto bättre är det för dem. Mängden utlänningar berättar också om det att hur bra har de har för att folk skulle komma hit och studera. Den enda störning som kan tänkas på att CEAS har är det att studeranden inte är intresserade att studera hela ämnet. [3]

Som ett konkurrerande exempel kan man se webbsidan http://www.asia-studies.com/ [4]. På denna sida finns en massa information samt rapporter om olika händelser och problem i asien. Denna webbsida är då gratis vilket ger den en fördel mot Asien studies program.

Denna webbsidas sändare kan då kanske komma från universitet som bidrar till webbsidan. Webbsidans budskap kunde då vara att det finns gratis information till de intresserade på nätet. Medierna som man förmedlar denna webbsida är möjligtvis word of mouth. Eftersom denna sida är på engelska och inte verkar ha någon rak länk till t.ex. Åbo Akademi så är word of mouth viktigt för att denna sida skall få uppmärksamhet. Mottagaren till denna webbsida är alla som är intresserade av Asien, detta inkluderar då också studeranden vid Åbo Akademi. Till webbsidans brus kan man säga att speciellt studeranden vid åbo akademi inte har och inte möjligtvis heller kommer att höra om hela sidan. Dessutom får man ju inga studiepoäng av sidan.

Det finns faktiskt ganska många direkta eller indirekta konkurrenter som möjligtvis inverkar på det hur många kursdeltagare Asienprogrammet får. Asienprogrammet har sina positiva och negativa sidor men så har också dess konkurrenter men genom att minska sina negativa sidor kan Asienprogrammet tävla bättre mot alla konkurrenter.


// Harismaa, Juup, Solvin, Stenman, West


Källor:
[1] Säljledning.se, http://www.saljledning.se/artikel/hall-koll-pa-konkurrenterna/
[2] 
http://www.avoin.helsinki.fi/oppna_universitetet/studier/undervisningsprogrammen.htm
[3] http://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/yksikot/ceas/Sivut/home.aspx
[4 ]
http://www.asia-studies.com/

 
Kommentera inlägget här: