jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Medias roll i dagens samhälle

Kategori: Allmänt

Vi i gruppen har behandlat medians roll och olika aspekter av media. Först och främst bör man definiera termen media, media är ett samlingsnamn för de kanaler man kan framföra ett budskap. Till det vi har behandlat hör b.la. medians förändrade roll i samhälle, median idag och imorgon, annonsens vikt i median samt affärsmodeller inom median.

Mediabranschen är en av de branscher var det skett en verkligt stor förändring under 2000-talet. Tidigare var dagstidningen i pappersform den absolut viktigaste nyhetsdistributören medan internet och olika webbplattformer fått allt större fotfäste idag. Idag har vi kommit till den punkt var nyhteter disskuterar om man i framtiden skulle kunna skippa tidningar i pappersform och helt övergå till webbplattformer. Det är dock något som inte helt gått hem i Finland än. KSF-media har gjort en undersökning var de intervjuade en grupp människor och frågade dem ”Tycker ni att papperstidningen behövs?”, det här kom att vara en väldigt känslostark fråga. Lotta Holm sade att somliga av de intervjuade nästan började gråta då de hörde en såhär absurd fråga, medan andra tyckte att en webbtidning bra skulle räcka i veckorna men att det definitivt behövs en tidning i pappersform på veckoslut. Lotta Holm spekulerade även i papperstidningens framtid och sade att den äldre befolkningen uppskattar och läser huvudsakligen tidningar i pappersform men att det är mycket möjligt att webbtidningar är det enda som kommer existera då vi är pensionärer.

Mediabranschen idag och imorgon, vad är egentligen mediabranschen och hur kommer den förändras under närmaste framtiden? Medianbranschen omfattar allting som behandlar media. Från de klassiska mediaformerna, såsom tidnigar och tv till de allt viktigare sociala medierna. Viktigt att nämna är även att vi idag konsumerar mer media än någonsin tidigare och vi måste lära oss att bli allt mer källkritiska för att kunna bena ut vilka nyheter som är värda att sätta på minnet. Media som vi kan konsumera gratis är även något som växt drastiskt under de senaste åren. Många mediakällor på webben ger ut sina nyheter gratis och finansierar sig istället genom annonser. Om vi t.ex. Tar kvällstidningen Aftonbladet som exempel, största delen av deras nyheter är tillgängliga kostnadsfritt men de har massvis av reklam på sina sidor. Aftonbladet har dessutom en betal tjänst för somliga artiklar som man får åtkomst till genom att betala en månadsavgift.

Annonsering är något som får hela branschen att rulla och då recessionen drabbade världen 2008 slog det mediavärlden hårt. Här i Finlanda sade Lotta Holm att det blev ett tvärstopp för annonsering i Oktober 2008. Företag var rädda för att recessionen skulle drabba ekonomin lika hårt som laman på 90-talet gjorde. Annonseringsvärlden kom att förändras, istället för att göra längre kontrakt med bra rabatter vill företag idag ha möjlighet att kunna dra bort sin annonsering på en månads varsel, vilket skapar trygghet för potentiella hårda slag på ekonomin. Annonseringen för KSF-media utgör 40% av alla intäkter medan 60% kommer från prenumeranter. Det här förhållandet har förändrats och tidigare var de tvärtom.

Internetannonsering är också viktigt för många sociala medier, t.ex. Facebooks huvudsakliga intäkter kommer från reklam och annonser. Många mindre webbsidor är även tvugna att finansera sig nästan helt och hållet av annonsintäkter. 

 

// Alexander West, Anders Stenman, Anders Solvin, Henri Harismaa, Roosa Juup

 

Böcker:
Roosa: Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits: a social media marketing handbook
Anders So.: Comm, Joel (2010) KaChing : how to run an online business that pays and pays
Anders St.: Stull, Craig, Phil Myers & David Meerman Scott (2008) Tuned in : uncover the extraordinary opportunities that lead to business breakthroughs
Alexander: Aaker, David A. (2011) Brand relevance : making competitors irrelevant
Henri: Kotler, Philip, Hermawan Kartajaya & Iwan Setiawan (2010) Marketing 3.0 : from products to customers to the human spirit**

Kommentera inlägget här: