NYHETSMEDIEBRANSCHEN
Kategori: Allmänt
Jag skulle börja använda tjänsten ifall någon som jag känner skulle rekommendera den till mig. Hellre vill jag få infon via någon bekant som använder den och har gillat den än att det kommer upp en störande pop-up. Kanske skulle jag också villa ha infon genom att jag har läst den i någon liknande ställe såsom en tidning. Tjänsten skulle också såklart vara lätt att använda samt innehållet måste ju också vara bra och pålitligt. Nyheterna skall såklart vara aktuella och en viss objektivitet skadar ju heller inte. Artiklarna skall också kunna vara intressanta och väcka tankar, de behöver heller inte vara för långa för då finns det risken att man inte heller orkar läsa hela speciellt om man inte har tid. Det lönar sig också att fundera på rubrikerna så att de inte är missvisande eftersom det är ganska störande att börja läsa på en text som inte egentligen har med rubriken att göra, så om rubrikerna är bra ökar det min vilja att använda tjänsten.
Det stör många av oss när man ser hela tiden annonser både digitala och s.k. vanliga. När man läser vanliga tidningar har nästan varje sida annonser eller erbjudanden och man brukar kolla genom vad som står på sidan. Annonserna t.ex. i Turun Sanomat är riktad mot olika människor och innehållet varierar. Då när man läser digitala tidningar eller andra digitala medietjänster finns det ofta någonslags inloggningssystem att sidan känner igenom den som använder just den där tjänsten. Därefter skulle sidan välja annonserna och erbjudanden enligt användaren och vilka intressen den har. I princip alla digitala nyhetsmedie-tjänster annonserar så varför skulle man inte kunna ha så att olika annonser är riktade mot olika användaren. Man skulle kunna ha så att när man loggar in på sidan så skulle man fylla en liten frågeformulär och enligt den skulle sidan visa olika annonser och erbjudanden. Annonser och erbjudanden som passar till användaren skulle intressera eftersom sedan tröttnar man inte på dem.
Vissa tycker inte als om annonser och hatar det när nästan alla sidor har annonser lite här och där. Man kan anta att det finns människor som är beredd att betala för att undvika annonser dvs. speciellt de som kanske har lite extrapengar och vill göra sitt liv så lätt som möjligt. Medan vi som studerar hamnar kolla lite noggrannare att hur vi använder våra pengar. I detta fall kanske inte de där annonser och erbjudanden stör så mycket.
Producenterna för innehållet i denna tjänst kan vara i princip vilket nyhetsmedie som helst. Främst kanske svensk- och finskspråkiga nyhetsmedier som exempelvis HBL, Iltalehti, MTV3, YLE osv. om finska medborgare är målgruppen för denna tjänst. Ett annat alternativ är också att försöka inkludera engelskspråkiga nyhetsmedier som exempelvis The Times för att få ett brett utbud av artiklar, och då också kunna erbjuda denna tjänst till en mycket bredare målgrupp. Men isåfall måste man kunna sortera artiklarna i olika kategorier i och med det breda innehållet. Med detta beror helt och hållet på hur stor och omfattande man vill att denhär tjänsten ska vara, om det ska vara en simpel och koncis tjänst med ett fåtal artiklar på ett eller max två språk, eller om man vill ha en stor och omfattande tjänst som har ett brett utbud av artiklar och på flera olika språk.
Personligen skulle jag vara intresserad av en applikation som erbjuder mig någonting nytt och spännande. En applikation som erbjuder någonting nytt och är uppdaterad & fräsch. Det är svårt att direkt säga hur man skulle konsumera en sån här vara och genom vilka plattformer då vi i nuläge inte har någon konkret vara. Om vi t.ex. tar museiapplikationen som vi funderade på under förra gången så skulle det vara ganska enkelt att säga hur konsumtionen skulle kunna ske. Man skulle antagligen kolla applikationen dagligen för att se om den uppdaterats och om det finns några nya erbjudanden. Dessutom skulle man se då man fått aviseringar eller man varit nära en intressepunkt.
Allting kring den här punkten är beroende på vad denna applikation skulle innebära och behandla. Om det skulle vara en kvällstidningsapplikation som uppdateras mer eller mindre konstant skulle man läsa den på en mer aktiv basis än om den t.ex. skulle likna HBL:s. En applikation som för tillfället inte finns på marknaden är en “cloud-tjänst” för flera olika media. T.ex. En applikation som gör det möjligt att se olika tv-nyheter och också ger dig möjlighet till de största tidningarnas toppnyheter. Så någon form av cloud-service skulle kanske vara bra att utveckl. Detta är dock svårt att förverkliga i praktien.
// Harismaa, Juup, Solvin, Stenman, West