jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

REFLEKTION PROJEKT 3

Kategori: Allmänt

Begreppet marknadskommunikation handlar om hur ett företag kommunicerar med marknaden, konsumenterna, intressenterna etc. Det ligger i företagens intresse att kunna kommunicera på ett ändamålsenligt sätt. Kommunikationen kan i vissa fall vara en förutsättning för att verksamheten skall kunna fortlöpa, och således kan bristfällig marknadskommunikation vara ytterst riskabelt. För att få en djupare förståelse för vad marknadskommunikation är tar vi en närmare titt på några av de mest centrala begreppen (Kotler m.fl 2005: 719).

Promotion mix: Den blandning av annonsering, personlig försäljning, säljfrämjande åtgärder och PR som ett företag använder sig av när man jobbar mot målen man ställt upp. Blandningen kan variera mycket från företag till företag och den beror också på hurudana målen är, vad man eftersträvar etc.

Annonsering (advertising) : Icke-personlig och betald promotion, samt presentering av ens produkter (varor/tjänster). Det är med andra ord frågan om "vanlig reklam".

Personlig försäljning (personal sales): Personlig promotion och presentering av ens produkter, som utförs av företagets anställda ("sales force"). Man strävar ofta (utöver det självklara målet att öka försäljningen) till att skapa långvariga och lönsamma kundrelationer.

Säljfrämjande åtgärder (sales promotion): Olika åtgärder som vidtas i syfte att uppmuntra konsumenterna till mera konsumtion. Åtgärderna kan vara fokuserade på en viss vara eller en viss "varugrupp" (t.ex. "ta 3 betala för 2" etc).

PR (public relations): Handlar om att skapa goda relationer med allmänheten och företagets viktigaste intressenter. Ryktet, imagen, allmän uppfattning osv. är sådant som faller inom ramen för PR.

Promotion mixen kan anses vara en slags kommunikationsplan eftersom det från den, till en viss del, framgår hur företaget kommunicerar utåt. Vidare skall en kommunikationsplan innehålla uppgifter angående hur budskapet man vill förmedla skall formuleras, vad budskapet egentligen är, hur det skall förmedlas, hur man vill att det skall uppfattas, hurudan reaktion man vill ha etc.

 Eftersom kommunikation är såpass viktigt finns det många teorier som anknyter till kommunikation, samt modeller för hur man bör kommunicera. Steve Smart sammanfattar sina tankar om kommunikation med "5C-modellen" (2012).

 

 
 
David Weber har ett likartad teori, men han använder sig av 4 "lagar" för kommunikationen (2013). 
 
 
Reklamen är ytterst viktig när det gäller marknadskommunikation, men det kan vara svårt att veta hur bra reklamen verkligen fungerar. Helena Thurow funderar över just detta, samt lika sätt att följa upp reklamens inverkan och effekter (2007)
 
 Jag tyckte att projekt 3 var givande i och med att vi fick ett "riktigt" uppdrag av någon som faktiskt behövde hjälp med kommunikationen. Vi fick också möjligheten att tänka själva och ge konkreta förbättringsförslag utan att behöva försvåra allt med invecklade teorier, scheman och modeller. Praktiskt tillämpning är viktigt och jag hoppas det blir mer sånt även i framtida projekt.
 
 
Källor:
 
[1] Kotler et. al: "Principles of Marketing", 2005
 
//Anders Stenman

 

 
 
 

 

Kommentera inlägget här: