UNIVERSITY NETWORK FOR ASIAN STUDIES
Kategori: Allmänt
Vi har fått i uppgift i projekt 3 att hjälpa “University Network for Asian Studies” med deras marknadsföring, eftersom de under de senaste åren drastiskt tappat antalet studerande och nu vill ha en ändring i trenden. Vi har analyserat företaget med tre olika verktyg för nulägesanalys samt target marketing av organisationen; SWOT, 4P samt BCG-matrisen.
STRENGTHS: Nätverket för Asienstudier (University Network for Asian Studies) har många starka sidor. Styrkor (strengths) är ju en del av SWOT-analys [1]. Asianstudiers alla kurser är nätkurser och det betyder att studerande har flexibla arbetstider och har inga (obligatoriska) föreläsningar. När det talas om tentamen så har man också då tillräckligt med tid att göra den. En hemtent fungerar så att tentamen som finns på kursens hemsida öppnas t.ex. på morgonen och stängs på eftermiddagen och därefter har studeranden nästan en dag tid att skriva tenten i stället för att göra allt så snabbt som möjligt i föreläsningssalen. Det att man får skriva alla uppgifter och t.o.m. tentamen hemma främjar inlärning eftersom man kan använda alla hjälpmedel som finns och får tänka utan att ha brottom. Eftersom att studerandena kan använda hjälpmedel är uppgifterna ofta ganska tillämpade vilket i sin tur främjar inlärning när man måste kunna koppla olika saker ihop och hantera den stora mängden av informationen. I 4P-modellen är plats en viktig del. Platsen inverkar på kundernas, i det här fallet studerandes, beteende och i det här fallet är det ju viktigt att man får studera var som helst [2]. Att ha föreläsningarna på nätet minskar man behovet av föreläsare och på det här sättet får man vinst. Nätkurserna är också mycket flexibilitet vilket är en styrka, så platsen är egentligen ganska optimal så länge man har tillgång till internet.
Asien är en växande part i affärslivet och blir hela tiden viktigare speciellt för stora internationella företag. För att kunna ha samspel med asiatiska företag eller organisationer behöver man en specialist som vet hur allt fungerar i Asien och vilka saker t.ex. från kulturen inverkar på marknaden [3]. Just nu finns det inte tillräckligt med folk som skulle fungera som specialister inom ett företag som vet mycket om Asien och hur samhället där fungerar. Genom att läsa Asienstudier förbättrar man sina arbetsmöjligheter ganska mycket och olika företag respekterar detta kunskap om man kan någonting om Asien.
WEAKNESSES: Det finns ett antal svagheter som kan lyftas fram när det gäller nätkurser i allmänhet. Den studerandes självdisciplin blir av (ännu mer) avgörande betydelse eftersom man måste se till att hålla sig uppdaterad med allt som sker på nätet, inga traditionella föreläsningar förekommer ju. Vi har märkt på oss själva och på andra att det, när det är frågan om nätkurser, är lätthänt att man lämnar allt till sista stund, eller i värsta fall lämnar på efterkälken. Disciplinen bland studerande är ju i allmänhet inget att skryta på.
Kommunikationen kan också tänkas bli sämre när allt sker över nätet, och de ansvariga personerna sade ju också att de haft problem med just kommunikationen. Ett annat problem som relaterar till (nät)kursernas natur är att (nät)föreläsningarnas kvalité varierar.
Som en svaghet såg vi också det faktum att vissa måste betala för att få delta i de aktuella kurserna. Det kan hända att många som nog varit intresserade låtit bli att delta just av denna orsak. Som studerande har man ju inte särskilt mycket pengar. Man kunde kanske satsa på att utvidga samarbetet så att det omsluter fler universitet än det för tillfället gör, således kunde man få fler deltagare.
Om man då tittar från 4P-perspektivet så kan man anse att promotion är en svaghet just pga kommunikationen [1]. Redan det att de kom och frågade hjälp av studerande på en marknadsföringskurs berättar ju om att det finns en svaghet. De har svårt att kommunicera till rätta människor samt de vet inte heller riktigt hur och var de skulle kommunicera.
Price är också en svaghet som redan konstaterats och en del av 4P [1]. Just det att man kanske inte är redo för att betala för en kurs är kanske inte så bra i ett land där utbildningen i allmänhet är gratis. Price skulle kanske kunna vara en styrka men eftersom studerande i allmänhet är vana vid att kurser inte kostar någonting så tycker vi att det inte kan räknas till en styrka.
OPPORTUNITIES: Vi ansåg att de möjligheter som sociala medier erbjuder ifråga om kommunikation och marknadsföring är av stor betydelse. Att utnyttja de sociala medierna kan hjälpa organisationen att förbättra sin verksamhet och effektivera processerna. I dagens läge är det absolut nödvändigt för företag och organisationer driva någonslags verksamhet på dessa medier, det är där som kunderna (i detta fall studerande) finns.
I 4P-modellen så kunde man kanske kunna säga att produkten är en möjlighet[1]. Som konstaterat så är Asien ett växande område inom ekonomi och kunskap om Asien finns inte tillräckligt. Därför kan denhär produkten vara en möjlighet om människor börjar förstå hur viktigt egentligen studier om Asien är. Produkten i sig själv går ju också att förbättra eftersom den är på nätet och tekniken går hela tiden framåt. Potential finns alltså men kanske det krävs lite tid fören människorna börjar förstå hur viktigt det är att förstå betydelsen av Asiens kultur.
THREATS: Nätkursernas primära hot är givetvis traditionella kurser med ett visst antal föreläsningar/workshops per vecka. Många tycker att fördelarna med traditionella kurser är större än de fördelar som nätkurser har. De som ansvarar för ifrågavarande nätkurser borde satsa på att stärka nätkursernas ställning i förhållande till de traditionella. En åtgärd man kunde vidta är att se till att allt fungerar felfritt, tekniska problem tycks vara ständigt återkommande när det gäller kurser på nätet. Som ett annat hot kan anses minskat intresse om man tittar på deltagarmängden. Som de berättade på föreläsningen i torsdags så har deltagarmängden minskat vilket kan tyda på ett minskat intresse. I allmänhet när man har pratat med studiekompisar så verkar ämnet i sig inte så intressant så allmänna intresset kan också anses som ett hot.
BCG-matrisen klassificerar en organisation enligt hög/låg tillväxt på marknaden samt hög/låg andel av marknaden [2], och vi har använt oss av detta verktyg för att analysera och få en ännu bredare syn på Asian studies-programmet i dagsläget. Med hjälp av vår SWOT och 4P-analys av organisationen konstaterade vi att Asian studies-programmet kan klassificeras som ett “frågetecken”, eftersom marknaden har hög tillväxt men de har en i dagsläget låg marknadsandel. Eftersom nätkurser används mera och mera hela tiden i och med ökad användning av internet och sociala medier är detta en mycket växande marknad, men eftersom de har misslyckats med sin marknadsföring hittills och därför har tappat antalet studerande så har de en låg andel av marknaden.
Våra idéer för en kommunikationsplan för detta program är bland annat att det gäller för dem att informera om programmet när det är aktuellt med kursval, det vill säga i början av läsåret. De kunde också marknadsföra sig själva genom att bjuda studeranden på en öl exempelvis på någon gulissitz, eller under något annat evenemang som sticker ut och har många deltagare. På så sätt skulle studeranden bli mera medvetna om detta program. Ett annat förslag är att ge olika lärare i uppgift att sprida ordet om detta program, något som har gjorts redan men inte fungerat så bra. Vi anser också att nätverkets namn kunde ändras till någonting mera kort och koncist som skulle vara lättare att komma ihåg. Det namn som används nu är alldeles för långt och invecklat, och fastnar inte på minnet. Namnet kan också ge fel associationer, det är möjligt att man kan tro att det handlar om utbytesstudier i Asien istället för nätkurser om Asien.
// Harismaa, Juup, Solvin, Stenman, West
Källor:
1. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringboken, 2012
2. Kotler P.; Armstrong G.; V. Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008
3. Cateora P.; Ghauri P.; International Marketing, 2006