jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

PROJEKTSAMMANFATTNING, PROJEKT 5

Kategori: Allmänt

Inom ramen för projekt 5 har vi analyserat problemen inom försäkringsbranschen och utifrån det försökt komma med lösningar till hur ett försäkringsbolag skall lyckas nå ungdomar och differentiera sig från konkurrenterna.  

 

Vi har många lösningsförslag till det att hur man kan få ungdomarna bli intresserade av försäkringbolagets verksamhet. Man borde sträva till att ändra ungdomars åsikt om försäkringsbolag i allmänhet. Många tror att försäkringarna är något sådant som man inte behöver tänka när man är ung. Studerandena bor oftast i en hyreslägenhet och vissa hyresvärdar kräver att hyresgästen ska ha en hemförsäkring. Då borde det inte vara föräldrarnas uppgift att skaffa en försäkring men å andra sidan är det ofta så att föräldrarna betalar försäkringen. Försäkringar är relativt dyra men sedan när det har hänt något så är det bättre att ha en försäkring i stället för det att man hamnar betala allt själv. Försäkringsbolagen borde tänka noggrant det hur mycket försäkringarna kostar speciellt då när det talas om ungdomar. Ungdomarna tänker bara det hur mycket något kostar och inte kanske det vad man får med det där priset. För att höja försäkringbolagets status och medvetenhet om det borde de ordna kampanjer som är riktade mot ungdomar. En bra möjlighet att göra det är användning av sociala medier såsom Facebook, Twitter och Instagram eftersom största delen av ungdomarna använder något sociala medie. Anna Savonius som arbetar som journalist på Yle Svenska har sagt att man ska vara där var kunderna finns. Om bolaget får synlighet i sociala medier så säkert då börjar ungdomarna fundera mera på det hur försäkringarna påverkar i deras liv.

Utöver de åtgärder som vidtas i syfte att öka synligheten bör man också fundera över det man säger och hur man presenterar information om försäkringsverksamheten. Om man lyckas formulera sig på ett lättförstått sätt är sannolikheten stor att den yngre befolkningen får upp ögonen. Det blir således möjligt att differentiera sig genom språkbruket, ett av de grundläggande problemen vad gäller ungdomars relation till försäkringsbranschen var ju just det “komplicerade” språket.

 

För att sammanfatta våra funderingar; om ett försäkringsbolag lyckas uppnå mer synlighet än konkurrenterna, förenkla kommunikationen, “sänka tröskeln” till kontoret och sänka priserna (i förhållande till konkurrenterna) är chansen stor att man lyckas även på ett bredare plan.

// Harismaa, Juup, Solvin, Stenman, West

Kommentera inlägget här: