jboysen.blogg.se

Åbo Akademi - Marknadsföring

Target marketing och tre andra viktiga begrepp

Kategori: Allmänt

 

Segmentering, positionering, differentiering och target marketing är viktiga begrepp inom marknadsföring. De alla hör på ett eller annat sätt ihop och bygger en större helhet som innehåller allt från urskiljande av olika typers köpare till att skapa en bra bild av produkten hos kunder.

Att segmentera betyder att dela upp någonting. Inom marknadsföring delar man upp marknaden i olika grupper av köparna utifrån likheter och skillnader mellan köparna. Målet med segmentering är att kunna nå alla kunder (köpare) i de utvalda grupperna med samma åtgärder i marknadsföring
[1]. Man kan segmentera marknader på många olika sätt dvs. det finns inte bara vissa korrekta uppdelningar. T.ex. kan man använda geografisk, psykografisk, beteendemässig och demografisk segmentering som hör till segmentering av konsumentmarknader (B2C) [2]. Man kan använda samma segmenteringsvariabler också på företagsmarknaden (B2B) men segmentering är mera en komplex fråga [1]. Andra variabler som kan användas i segmentering av B2B är t.ex. Operativa och situationella faktorer och personliga karakteristika hos anställda som jobbar i köpande företaget [1]. Internationel segmentering skiljer sig från segmentering av B2C och B2C på detta sätt att man måste forma sådana variabler som fungerar även om kunderna bor i olika länder [3]. Villkor för maximera segmentering effektivitet är att individerna som hör till ett segment ska vara urskiljbara [1].

Positionering handlar om att anpassa företagets marknadsföring enligt köparens tankar och vad köparen tycker om företagets erbjudande [1]. Företagets image har ofta koppling till positionering. Företaget vill skilja sina produkter från konkurrenternas produkter och det vill också att köparen har en klar bild om dess produkter [1]. Det finns många olika positioneringstrategier såsom handlar t.ex. om unika särdrag, att associera produkten med en annan produkt och att företaget ska vara marknadsledare dvs. den största aktören på marknaden [1]. Idén med positionering är att företaget ska påverka kundernas tankar och inte bara reklamera sina produkter [3].

I princip handlar differentiering om samma sak
som positionering. Företaget differentierar (skiljer sig) från konkurrenterna t.ex. med hjälp av produkt, service eller image [2]. Differentiering har två strategier: odifferentierad och differentierad marknadsföringstrategi [1]. Odifferentierad (massmarknadsföring) betyder att företaget behöver inte välja någon särskild målgrupp vilket innebär det att på marknaden bjuds produkten ut till alla utan urskiljning och differentiad (segmenterad) marknadsföringstrategi att företaget har många segment som det använder.

Market targeting är val av målgrupper och man kan säga att segmentering, differentiering och positionering är en del av market targeting. Målgrupperna kommer upp när marknaden har delats in i olika segment [2]. När man har analyserat de olika segmenten mot faktorer såsom konkurrenter och deras verksamhet, substitutsvaror och återföljarnas ställning så ska man välja vilka segment man använder. När man väljer segment finns det två saker som påverkar mest: hur företaget passar in och attraktionkraften [2].

Segmentering, differentiering, posiotionering och market targeting handlar nästan samma saker men från olika synvinklar. De alla koplar sig till varandra på något sätt och därefter förlättar företagets marknadsförare att handla alla de här fyra begreppen.

// Roosa Juup


Källor:
1. Mossberg L.; Sundström M.; Marknadsföringsboken, 2012
2. Kotler P.; Armstrong G.; Wong V.; Saunders J.; Principles of Marketing, 2008
3. Ghauri P.; Cateora P.; International Marketing, 2006

Kommentera inlägget här: